Grupa I „Żabki”

Grudzień 2024

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1.  Odwiedziny Mikołaja
  2. Zima coraz bliżej
  3. Magia Świąt
  4. Zabawki

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

 

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • próby określania przyczyn swoich stanów emocjonalnych.

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • mówienie o swoich potrzebach;
  • odpowiadanie na pytania.

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

 

Językowa aktywność dziecka:

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

 

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

Aktywność poznawcza:

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

Odwiedziny Mikołaja

02.12

Poznajemy Mikołaja

I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6. IV.1, IV.9 I.6, III.9, IV.2, IV.5, IV.8 I.5, III.1, IV.7. I.5, III.8 IV.2 III.5, IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

03.12

Prezenty, prezenciki

I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6. IV.1, IV.9 I.6, III.9, IV.2, IV.5, IV.8 I.5, III.1, IV.7. I.5, , IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

04.12

Jak być dobrym dla innych

I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6 I.6, IV.19. III.2, IV.14 III.1, III.2, IV.7 II.9, II.10, III.6, IV.2. III.5, IV.1, IV.2 I.1, I.2, I.3

05.12

Tradycje związane z Mikołajem

WARSZTATY ŚWIĄTECZNE

I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6. IV.1, IV.9 I.6, III.9, IV.2, IV.5, IV.8 I.5, III.1, IV.7. I.5, III.8 IV.2 III.5, IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

06.12

Prezenty dla innych

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 III.1, IV.5, IV.15 IV.8, IV.19 IV.18 III. IV.7 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, IV.2. IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Zima jest coraz bliżej

09.12

Oznaki zimy

I.5, III.5, III.8. II.1, II.2, II.4, II.6 II.8, III.8, IV.5, IV. IV.7 II.8, IV.5, IV.7 IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

10.12

Śniegowe gwiazdki

I.5, III.5, III.8. II.1, II.2, II.4, II.6 II.8, III.8, IV.5, IV. IV.7 II.8, IV.5, IV.7 IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

11.12

Bawimy się z bałwankiem

I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6. IV.5, IV.18 IV.7 II.8, II.8, III.8, IV.5 II.9, IV.1, IV.2 I.6, III.1, I.1, I.2, I.3

12.12

Jaki jest śnieg?

I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.13, IV.18 I.8, IV.7 II.8, III.5 III. IV.1, IV.2. I.6, III.1, IV. I.1, I.2, I.3

13.12

Biała zima

I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 II.3, II.4, II.5, II.6, II.7, II.8, II.9, IV.2, IV.5 IV.7 IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Magia Świąt

16.12

Święta coraz bliżej

III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 III.5 IV.1, IV.18 I.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 I.5, II.8, III.5 II.8, IV.5, IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

17.12

Kolorowa choinka

I.5, III.5, III.8. II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 IV.12 II.8, IV.12, IV.15 III.8, IV.8 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

18.12

Tradycje świąteczne w wybranych krajach świata

III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 III.5 IV.1, IV.18 I.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 I.5, II.8, III.5 II.8, IV.5, IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

19.12

Życzenia świąteczne

III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 III.5 IV.1, IV.18 I.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 I.5, II.8, III.5 II.8, IV.5, IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

20.12

Wigilia

III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 III.5 IV.1, IV.18 I.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 I.5, II.8, III.5 II.8, IV.5, IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Zabawki

23.12

Moje zabawki

I.5, III.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II. IV.2, II. II.1, IV.2, IV. IV.2, IV.6 IV.7 IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

24.12

Zabawki z przeszłości

I.5, III.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9, IV. II.2, II.3, IV.2, IV.9. IV.7 IV.7. IV.2, IV.8, IV.9 IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

25.12

BOŻE NARODZENIE

DZIEŃ USTAWOWO WOLNY OD PRACY

26.12

PIERWSZY DZIEŃ ŚWIĄT

DZIEŃ USTAWOWO WOLNY OD PRACY

27.12

Miś

I.5, III.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9, IV. II.2, II.3, IV.2, IV.9. IV.7 IV.7. IV.2, IV.8, IV.9 IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Zabawki cd

30.12

Teatr zabawek

I.5, III.5, IV. II.1, II.2, II.4, II. IV.1, IV.2 IV.1, IV.2 I.8 IV.18 III.8, IV.7 II.6, I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3

31.12

Zabawki w przyszłości

I.5, III.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9, IV. II.2, II.3, IV.2, IV.9. IV.7 IV.7. IV.2, IV.8, IV.9 IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3


Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020

Listopad 2024

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. Co powinienem wiedzieć o Polsce
  2. A deszcz pada i pada
  3. Zdrowie naszym skarbem
  4. Co ułatwia pracę w domu?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków — prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • składanie ubrań przed leżakowaniem;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie;
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
  • zakładanie ubrań, butów.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

 

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
  • systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia;
  • wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
  • spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
  • odpowiadanie na pytania; doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

 

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

 

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • nazywanie barw podstawowych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

Aktywność poznawcza:

  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

Co powinienem wiedzieć o Polsce

04.11

Polskie legendy

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

05.11

Potrawy regionalne

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8 IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

06.11

Muzyka ludowa i stroje ludowe

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4,.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

07.11

Znane Polski i znani Polacy

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

08.11

Narodowe Święto Niepodległości

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II. I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

A deszcz pada i pada

11.11

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

DZIEN USTAWOWO WOLNY OD PRACY

12.11

Zabawy matematyczne

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12

III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3

13.11

Muzyka deszczowych kropli

II.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II. I.5, III.1, IV.7 I.5 II. I.5, III.3, III.8, IV.2, IV.5 III.3 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, I.6, III. I.1, I.2, I.3

14.11

Zjawiska atmosferyczne

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12

III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3

15.11

Deszczowe kompozycje

III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Zdrowie naszym skarbem

18.11

Ruch to zdrowie

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2

19.11

Zdrowe odżywianie

I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 IV,9

20.11

Międzynarodowy dzień Praw Dziecka

III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

21.11

Z wizytą w przychodni

I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

22.11

Dbamy o czystość

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3


Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020

Stron 1 z 2

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...