Grupa I „Żabki”
Czerwiec 2025
Opracowała: Agnieszka Borys
Tematyka kompleksowa
- Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
- Lato, lato, lato czeka…
- Wkrótce wakacje.
- Zwiedzamy Świat.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Społeczna aktywność dziecka:
- ćwiczenia w zakładaniu ubrań, butów;
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- wdrażanie do prawidłowego posługiwania się łyżką, widelcem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie;
- poznanie problemów osób niepełnoprawnych.
- próby nazywania swoich emocji (np. radość, smutek, złość, złość);
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- wdrażanie do nieprzeszkadzania innym dzieciom w zabawie oraz dzielenia się zabawkami z innymi dziećmi;
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy).
Językowa aktywność dziecka:
- poznanie nowego słownictwa i jego znaczenia;
- nauka prostych rymowanek ćwiczących pamięć i poprawną wymowę;
- doskonalenie aparatu mowy poprzez udział w ćwiczeniach ortofonicznych i artykulacyjnych;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych, wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- przebywanie na świeżym powietrzu uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Aktywność poznawcza:
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- przeliczanie: palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmiana zachodzących w przyrodzie.
Rozkład materiału
Data |
Temat dnia |
Obszary podstawy programowej. |
Temat kompleksowy: Czego dzieci potrzebują do szczęścia? |
||
02.06 |
Moi rówieśnicy. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.3, II.4, III.1, III.2, III. 5, III.8, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7, IV.8 |
03.06 |
Jesteśmy tolerancyjni. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.2, II.3, II.4, II.6, II.9, III.1, III.5, III.8, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7, IV.9, IV.12, IV.15 |
04.06 |
Dzieci z różnych stron świata. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.3, II.4, II.6, III.1, III.2, III.5, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7, IV.9 |
05.06 |
Dzień Dziecka. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, I.8, II.1, II.2, II.3, II.4, II.6, III.1, III.5, III.8, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7, IV.8, IV.11 |
06.06 |
Prezent dla przyjaciela. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.3, II.4, II.6, III.1, III.5, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7, IV.8, IV.9, IV.12 |
Temat kompleksowy: Lato, lato, lato czeka… |
||
09.06 |
Pierwszy dzień lata. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, III.1, III.5, III.8, IV.2, IV.5, IV.7, IV.16, IV.18 |
10.06 |
Rośliny, które spotkamy latem. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, III.1, III.5, III.8, IV.2, IV.5, IV.7, IV.15 |
11.06 |
Zabawy na podwórku. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1,II.2, II.4, II.6, II.8, III.1, III.5, III.8, IV.2, IV.5, IV.7, IV.18 |
12.06 |
Uf, jak gorąco… |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, I.8, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, III.1, III.5, III.8, IV.1, IV.2, IV.7, IV.8, IV.11 |
13.06 |
Moda na lato. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.3, II.4, II.5, II.6, II.7, II.8, II.9, III.1, III.5, III.8, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7, IV.8, IV.9 |
Temat kompleksowy: Wkrótce wakacje. |
||
16.06 |
Wakacyjne plany |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.4, II.6, III.1, III.5, III.6, III.8, IV.2, IV.5, IV.7, IV.9 |
17.06 |
Czym pojedziemy na wakacje? |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.4, II.6, III.1, III.5, III.8, IV.1, IV.2, IV.7, IV.9, IV.12, IV.15 |
18.06 |
Bezpiecznie na wakacjach. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.4, II.6, III.1, III.5, III.8, IV.2, IV.5, IV.7, IV.9 |
19.06 |
BOŻE CIAŁO – dzień ustawowo wolny od pracy |
|
20.06 |
Na zawsze zapamiętasz. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, I.8, II.1, II.2, II.4, II.6, III.1, III.5, III.8, IV.1, IV.2, IV.7, IV.9, IV.11 |
Temat kompleksowy: Zwiedzamy Świat. |
||
23.06 |
Sąsiedzi Polski. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, III.1, III.5, III.8, IV.2, IV.5, IV.7, IV.9, IV.21, |
24.06 |
Podróże kształcą. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, I.7, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, III.1, III.5, III.8, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7, IV.9, IV.11, IV.12, IV.15, IV.21, |
25.06 |
Ciekawe miejsca w Europie. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, III.1, III.5, III.8, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7, IV.9, IV.11, IV.21 |
26.06 |
Ciekawe miejsca na świecie. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, I.7, I.8, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, III.1, III.5, III.8, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7, IV.8, IV.9, IV.21 |
27.06 |
Wymarzona podróż. |
I.1, I.2, I.3, I.5, I.6, I.7, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, III.1, III.4, III.5, III.8, IV.1, IV.2, IV.5, IV.6, IV.7, IV.8, IV.9, IV.21 |
Opracowano w oparciu o „Program wychowania przedszkolnego”, Grupa MAC S.A.
Maj 2025
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Puk, puk, to ja, sztuka
- Moja mama i mój tata
- Co w trawie piszczy?
- W świecie zwierząt
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- niehałasowanie przy osobach chorych, starszych;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- próby nazywania swoich emocji (np. radość, smutek, złość, złość);
- próby określania swoich stanów emocjonalnych;
- rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).
Aktywność poznawcza:
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmiana zachodzących w przyrodzie.
Puk, puk, to ja, sztuka |
||
05.05 |
Filharmonia |
I.5, II.3, III.1 III.3, IV.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 III.9, IV.2, IV.3, IV.5, III.8, IV.19 II.9, III.2, IV.1, IV.19 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
06.05 |
Teatr |
I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7.7 II. III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, III.8, III.9 III. III.5, IV.2, IV.5. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
07.05 |
Kino |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9 III.2, IV.7 IV.2 IV.6, IV.9 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
08.05 |
Muzeum |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, IV.9 I.8 III.9, IV.7 III.8, IV.7 IV.8, IV.12 IV.2, IV.5 I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
09.05 |
Barwy muzyki |
I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7.7 II. III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, III.8, III.9 III. III.5, IV.2, IV.5. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Moja mama i mój tata |
||
12.05 |
Oto moja mama |
I.5, II.3, III. II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.2, IV. I.7, IV. III.1 I.5, III.8, III.9 III. IV.7 IV.2 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
13.05 |
Oto mój tata |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.7, IV.9 III.8, IV.15 III.9, IV.18 III.4, III.5, III.8 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
14.05 |
Zabawy z rodzicami |
I.5, II.3, III. II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.2, IV. I.7, IV. III.1 I.5, III.8, III.9 III. IV.7 IV.2 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
15.05 |
Rodzinne fotografie |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6, IV.13 I.8 III.9, IV.2, IV.13 IV.7 IV.1, IV.11 IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
16.05 |
Upominki |
I.5, II.3, III. II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.2, IV. I.7, IV. III.1 I.5, III.8, III.9 III. IV.7 IV.2 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Co w trawie piszczy? |
||
19.05 |
Barwa ochronna |
III.4, IV.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.8, IV. I.5 IV.8, IV.12, IV.15 III.5 III. IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
20.05 |
Wiosenna łąka |
I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.9 IV.5, IV.12, IV.15 III.5 IV.7 I.7, IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.1, I. 2, I.3 |
21.05 |
W świecie owadów |
I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9 III.5 I.6, III.1, IV.11 IV.12 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
22.05 |
Wiosenne eksperymenty |
III.4, IV.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.8, IV. I.5 IV.8, IV.12, IV.15 III.5 III. IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
23.05 |
Zielnik |
III.4, IV.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.8, IV. I.5 IV.8, IV.12, IV.15 III.5 III. IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
W świecie zwierząt |
||
26.05 |
Mieszkańcy sawanny |
I.5, III.5, II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5 II.8, III.8, IV.5, IV.13 IV.7 IV.1 III.1, IV.2, I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
27.05 |
Mieszkańcy dżungli |
I.5, II.8, III.8 II.1, II.2, II.4, II. I.5 II. IV.15 IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
28.05 |
Mieszkańcy mórz i oceanów |
I.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.13I.8 IV.7 IV.1 I.6, III.1, III.5, IV.11 IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
29.05 |
Zwierzęta naszych pól i lasów |
I.5, II.8, III.8 II.1, II.2, II.4, II. I.5 II. IV.15 IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
30.05 |
Kolorowe zwierzęta |
I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.9, IV.13 IV.7 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I. 2, I.3 |
|
|
|
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 74).