Grupa I „Żabki”
Grudzień 2024
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Odwiedziny Mikołaja
- Zima coraz bliżej
- Magia Świąt
- Zabawki
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- próby określania przyczyn swoich stanów emocjonalnych.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Odwiedziny Mikołaja |
||
02.12 |
Poznajemy Mikołaja |
I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6. IV.1, IV.9 I.6, III.9, IV.2, IV.5, IV.8 I.5, III.1, IV.7. I.5, III.8 IV.2 III.5, IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
03.12 |
Prezenty, prezenciki |
I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6. IV.1, IV.9 I.6, III.9, IV.2, IV.5, IV.8 I.5, III.1, IV.7. I.5, , IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
04.12 |
Jak być dobrym dla innych |
I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6 I.6, IV.19. III.2, IV.14 III.1, III.2, IV.7 II.9, II.10, III.6, IV.2. III.5, IV.1, IV.2 I.1, I.2, I.3 |
05.12 |
Tradycje związane z Mikołajem WARSZTATY ŚWIĄTECZNE |
I.5, II.3, III.1. II.1, II.2, II.4, II.6. IV.1, IV.9 I.6, III.9, IV.2, IV.5, IV.8 I.5, III.1, IV.7. I.5, III.8 IV.2 III.5, IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
06.12 |
Prezenty dla innych |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 III.1, IV.5, IV.15 IV.8, IV.19 IV.18 III. IV.7 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, IV.2. IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Zima jest coraz bliżej |
||
09.12 |
Oznaki zimy |
I.5, III.5, III.8. II.1, II.2, II.4, II.6 II.8, III.8, IV.5, IV. IV.7 II.8, IV.5, IV.7 IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
10.12 |
Śniegowe gwiazdki |
I.5, III.5, III.8. II.1, II.2, II.4, II.6 II.8, III.8, IV.5, IV. IV.7 II.8, IV.5, IV.7 IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
11.12 |
Bawimy się z bałwankiem |
I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6. IV.5, IV.18 IV.7 II.8, II.8, III.8, IV.5 II.9, IV.1, IV.2 I.6, III.1, I.1, I.2, I.3 |
12.12 |
Jaki jest śnieg? |
I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.13, IV.18 I.8, IV.7 II.8, III.5 III. IV.1, IV.2. I.6, III.1, IV. I.1, I.2, I.3 |
13.12 |
Biała zima |
I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 II.3, II.4, II.5, II.6, II.7, II.8, II.9, IV.2, IV.5 IV.7 IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Magia Świąt |
||
16.12 |
Święta coraz bliżej |
III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 III.5 IV.1, IV.18 I.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 I.5, II.8, III.5 II.8, IV.5, IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
17.12 |
Kolorowa choinka |
I.5, III.5, III.8. II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 IV.12 II.8, IV.12, IV.15 III.8, IV.8 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
18.12 |
Tradycje świąteczne w wybranych krajach świata |
III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 III.5 IV.1, IV.18 I.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 I.5, II.8, III.5 II.8, IV.5, IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
19.12 |
Życzenia świąteczne |
III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 III.5 IV.1, IV.18 I.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 I.5, II.8, III.5 II.8, IV.5, IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
20.12 |
Wigilia |
III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 III.5 IV.1, IV.18 I.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 I.5, II.8, III.5 II.8, IV.5, IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Zabawki |
||
23.12 |
Moje zabawki |
I.5, III.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II. IV.2, II. II.1, IV.2, IV. IV.2, IV.6 IV.7 IV.1, IV.2. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
24.12 |
Zabawki z przeszłości |
I.5, III.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9, IV. II.2, II.3, IV.2, IV.9. IV.7 IV.7. IV.2, IV.8, IV.9 IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
25.12 |
BOŻE NARODZENIE |
DZIEŃ USTAWOWO WOLNY OD PRACY |
26.12 |
PIERWSZY DZIEŃ ŚWIĄT |
DZIEŃ USTAWOWO WOLNY OD PRACY |
27.12 |
Miś |
I.5, III.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9, IV. II.2, II.3, IV.2, IV.9. IV.7 IV.7. IV.2, IV.8, IV.9 IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Zabawki cd |
||
30.12 |
Teatr zabawek |
I.5, III.5, IV. II.1, II.2, II.4, II. IV.1, IV.2 IV.1, IV.2 I.8 IV.18 III.8, IV.7 II.6, I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3 |
31.12 |
Zabawki w przyszłości |
I.5, III.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9, IV. II.2, II.3, IV.2, IV.9. IV.7 IV.7. IV.2, IV.8, IV.9 IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020
Listopad 2024
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Co powinienem wiedzieć o Polsce
- A deszcz pada i pada
- Zdrowie naszym skarbem
- Co ułatwia pracę w domu?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków — prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- składanie ubrań przed leżakowaniem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- zakładanie ubrań, butów.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
- systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
- odpowiadanie na pytania; doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
- słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- nazywanie barw podstawowych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Co powinienem wiedzieć o Polsce |
||
04.11 |
Polskie legendy |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
05.11 |
Potrawy regionalne |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8 IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
06.11 |
Muzyka ludowa i stroje ludowe |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4,.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
07.11 |
Znane Polski i znani Polacy |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
08.11 |
Narodowe Święto Niepodległości |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II. I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
A deszcz pada i pada |
||
11.11 |
ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI |
DZIEN USTAWOWO WOLNY OD PRACY |
12.11 |
Zabawy matematyczne |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12 III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3 |
13.11 |
Muzyka deszczowych kropli |
II.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II. I.5, III.1, IV.7 I.5 II. I.5, III.3, III.8, IV.2, IV.5 III.3 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, I.6, III. I.1, I.2, I.3 |
14.11 |
Zjawiska atmosferyczne |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12 III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3 |
15.11 |
Deszczowe kompozycje |
III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Zdrowie naszym skarbem |
||
18.11 |
Ruch to zdrowie |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 |
19.11 |
Zdrowe odżywianie |
I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 IV,9 |
20.11 |
Międzynarodowy dzień Praw Dziecka |
III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
21.11 |
Z wizytą w przychodni |
I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
22.11 |
Dbamy o czystość |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3 |
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020