Grupa III „Misie”
Marzec 2025
Opracowała: Joanna Kieszek
Tematyka kompleksowa
- Baśnie, bajki, bajeczki
- Puk, puk, to ja sztuka
- Tajemnice kosmosu
- Zawody
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie mowy, słownictwa;
- budzenie zainteresowania literami;
- zabawy z literami- rozpoznawanie i nazywanie liter;
- rozwijanie słuchu fonematycznego;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń;
- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;
- doskonalenie sprawności ruchowej i poczucia rytmu;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
- rozwijanie umiejętności liczenia;
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w dostępnym dla dziecka zakresie;
- rozwijanie umiejętności posługiwania się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach; kardynalnym i porządkowym, w zakresie 10;
- porównywanie liczebności zbiorów;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- doskonalenie orientacji w przestrzeni;
- wyodrębnianie części wspólnej zbiorów;
- doskonalenie umiejętności myślenia logicznego;
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania;
- wzbogacanie wiedzy o zwierzętach egzotycznych;
- poszerzenie wiedzy na temat zwierząt morskich;
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej;
- zapoznanie z cechami charakterystycznymi zwierząt egzotycznych;
- wyjaśnienie znaczenia barw w świecie zwierząt;
- zapoznanie z elementami marcowej pogody;
- rozwijanie zainteresowań badawczych;
- poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości;
- wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania;
- zapoznanie z ludowym zwyczajem topienia marzanny;
- zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku;
- wzbogacanie wiedzy na temat pierwszych wiosennych kwiatów;
- określanie zmian zachodzących w życiu zwierząt wiosną;
- poznanie wpływu zanieczyszczenia wód na pióra ptaków;
- omówienie wyglądu i zwyczajów bociana;
- wzbogacenie wiadomości na temat życia i zwyczajów zwierząt mieszkających w lesie;
- wyjaśnienie pojęć: ptaki, ssaki, owady;
- wzbogacanie wiedzy na temat życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka.
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa |
|
Temat kompleksowy: Niezwykły świat zwierząt |
|||
03.03 |
Mieszkańcy dżungli |
I 5, IV 1, IV 2, IV 5, IV 9, IV 18, IV 19, IV 4, IV 8, III 5, III 8, |
|
04.03 |
Mieszkańcy sawanny |
I 5, I 7, I 9. IV 8, IV 15, I 8, III 5, III 8, IV 18 |
|
0.03 |
Mieszkańcy oceanów i mórz |
I 5, III 5, IV 7, I 7, IV 4, IV 6, IV 8, IV 9, IV 18, III 5, III 8 |
|
06.03
|
Dziwne zwierzęta świata |
I 8, I 5, I 7, IV 2, IV 5, IV 9, IV 12, IV 15, IV 18, III 5, |
|
07.03 |
Kolory w świecie zwierząt |
I 5, IV 8, IV 9, IV 18, IV 19, I 5, I 7, I 9, IV 2, IV 15, III 5 |
|
Temat kompleksowy: Marcowa pogoda |
|||
10.03 |
W marcu jak w garncu |
I 5, III 8, III 9, IV 2, IV 5, IV 7, IV 18, |
|
11.03 |
Wiosenne hodowle |
I 5, I 9, III 8, IV 2, IV 9, IV 15, IV 18, I 8, III 5, IV 15 |
|
12.03 |
Marcowe eksperymenty |
I 5, III 5, IV 7, I 7, I 9, III 5, III 8, IV 18, IV 13, IV 9 |
|
13.03 |
Obieg wody w przyrodzie |
I 8, I 5, IV 2, IV 9, IV 13, IV 18, IV 19, I 7, IV 18 |
|
14.03 |
Pożegnanie zimy |
I 5, III 5, III 8, IV 8, I 7, IV 9, IV 14, IV 7 |
|
Temat kompleksowy: Wiosenne przebudzenia i powroty |
|||
17.03 |
Wiosna w ogrodzie |
III 8, IV 9, IV 12, IV 15, IV 18, I 8, III 5 |
|
18.03 |
Pierwsze wiosenne kwiaty |
I 7, I 9, IV 2, IV 14, IV 15, I 8, I 5, III 5, III 8 |
|
19.03 |
Jak zwierzęta budzą się z zimowego snu? |
I 5, IV 5, IV 7, I 7, III 8, IV 4, IV 9, IV 15, IV 18, III 5, IV 19 |
|
20.03 |
Wiosenne powroty |
I 8, I 5, I 9, III 8, IV 2, IV 4, IV 9, IV 18, IV 19, III 5 |
|
21.03 |
Ptasie koncerty |
I 5, IV 5, IV 8, IV 9, IV 18, I 7, III 8, IV 2, IV 9, III 5, IV 7 |
|
Temat kompleksowy: Zwierzęta naszych pól i lasów |
|
||
24.03 |
Mieszkańcy lasu |
I 5, III 8, IV 2, IV 5, IV 9, IV 18, IV 4, IV 8, |
|
25.03 |
Zwierzęta na polu |
I 5, I 7, IV 5M IV 9, IV 15, IV 18, I 8, III 5, IV 18, IV 19 |
|
26.03 |
Ptaki, ssaki, owady |
I 5, III 5, IV 7, I 9, IV 2, IV 6, IV 9, IV 18 |
|
27.03 |
Z wizytą u pszczół |
I 8, I 5, I 9, II 11, III 5, IV 1, IV 2, IV 9, IV 18, |
|
28.03 |
Znamy te zwierzęta |
I 7, IV 1, IV 8, IV 9, IV 18, I 5, IV 7, IV 12, IV 15, III 5, III 8 |
|
31.03 |
Co wiemy o zwierzętach? |
II 8, II 10, III 8, IV 2, IV 5, IV 18, I 8,I 5, III 5 |
|
Luty 2025
Opracowała: Katarzyna Kaczmarska
Tematyka kompleksowa
- Baśnie, bajki, bajeczki
- Puk, puk, to ja sztuka
- Tajemnice kosmosu
- Zawody
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- poznanie tradycji świątecznych
- porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek w szufladach indywidualnych.
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
- przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
- składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru.
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa |
Temat kompleksowy : Baśnie , bajki bajeczki
|
||
03.02 |
W zaczarowanej krainie |
I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.18 IV.2, IV.4, IV.8 I.5, III.5, III.8 |
04.02 |
Postacie znane i lubiane |
I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.15, IV.18 I.7, I.9 I.5 I.7, I.9, IV.15 |
05.02 |
W bibliotece i krsięgarni |
I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.12 I.7, I.9, IV.15 I.5 |
06.02 |
Akcja „Uwalniamy książki” |
I.8, IV.7 I.5, III.5, IV.9, IV.12 V.7 I.5, IV.7 IV.14 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
07.02 |
Moja książka |
I.5, III.5, IV.7 I.7, I.9, IV.2, IV.4, IV.6, IV.9 I.5, II.8, III.5 I.7, IV.14, IV.15 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1
|
Temat kompleksowy : Puk, puk, to ja sztuka
|
||
10.02 |
Filcharmonia |
I.5, II.8, III.5, IV.7 I.5 IV.4, IV.9 I.8, IV.7 IV.1, IV.8, IV.19 I.5, III.5, III.8 |
11.02 |
Teatr |
I.5, II.8, III.5, IV.7 III.8, IV.4, IV.9 III.4, IV.2, IV.18 IV.9 IV.7 I.6, III.1, IV.11 III.5, IV.2, IV.5 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
12.02 |
Kino |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.9, IV.15, IV.18 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.9, IV.8, IV.15 I.8, IV.7 |
13.02 |
Muzeum |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 III.5, IV.2, IV.18, IV.19 I.7, I.9, IV.15 I.5, III.5, IV.7 |
14.02 |
To ja sztuka |
I.7, I.9, IV.5, IV.15, IV.18I.5, II.8, III.5, IV.18 I.5 I.7, I.9, IV.9, IV.14 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Temat Tajemnice kosmosu
|
||
17.02 |
Poznajemy układ słoneczny |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11 I.5 I.8, IV.7 I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19 |
18.02 |
Bal karnawałowy |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11 I.5 I.8, IV.7 I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19 I.5, II.11, III.5, IV.7 |
19.02 |
Podróż rakietą po układzie słonecznym |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 III.8, IV.4, IV.9 I.5, IV.4, IV.15 I.5 I.5, III.5, IV.2, IV.8 I.5 |
20.02 |
W kosmosie |
II.8, III.8, IV.15, IV.18 I.7, IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.18 IV.7 I.7, IV.8, IV.11 |
21.02 |
Droga mleczna |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.19 IV.7, IV.13 I.5 IV.1, IV.2, IV.5, IV.12, IV.13 I.5, III.5 |
Temat kompleksowy : Zawody
|
||
24.02 |
Zawody dawniej i dziś |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.12, IV.15 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.5 I.7, I.9, IV.2, IV.9, IV.12, IV.19 I.8 I.5, III.5, III.8 |
25.02 |
Pilot |
IV.7 I.5, IV.7 I.5 IV.2, IV.5, IV.8, IV.12 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
26.02 |
Choreograf |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.20 IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.7 I.7, IV.5, IV.13, |
27.02 |
Archeolog |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.1, IV.2, IV.11 I.5, IV.20 I.5 I.8 I.7, I.9, IV.2, IV.6, IV.19 I.5, III.5, IV.18 |
28.02 |
Projektant |
II.8, III.5, III.8, IV.7 III.8, IV.4, IV.9 IV.19 IV.11 I.5 IV.1, IV.2, IV.8 |
Indywidualizacja pracy z dziećmi:
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie liczenia liczebnikami porządkowymi i kardynalnymi,
- wzbogacanie słownika czynnego dziecka,
- usprawnianie ręki i doskonalenie posługiwania się nożyczkami — wycinanie wieloelementowych obrazków.