Grupa I „Żabki”

Luty 2025

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. Baśnie, bajki, bajeczki
  2. Wspaniałe zabawy na śniegu
  3. Tajemnice kosmosu
  4. Dziecięce laboratorium

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • niehałasowanie przy osobach chorych, starszych;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
    • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.

Baśnie, bajki, bajeczki

03.02

Baśnie z dawnych lat

I.5, II.3, III.1 III.3, IV.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 III.9, IV.2, IV.3, IV.5, III.8, IV.19 II.9, III.2, IV.1, IV.19 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

04.02

Baśniowa matematyka

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2, IV.19 IV.7 III.1, III.8, IV.15 III.9, IV.18 IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

05.02

Nasi ulubieńcy

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9 III.2, IV.7 IV.2 IV.6, IV.9 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3

06.02

Skąd się biorą książki

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, IV.9 I.8 III.9, IV.7 III.8, IV.7 IV.8, IV.12 IV.2, IV.5 I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3

07.02

Zaczarowana książeczka

I.5, II.3, III.1 III.3, IV.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 III.9, IV.2, IV.3, IV.5, III.8, IV.19 II.9, III.2, IV.1, IV.19 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

Wspaniałe zabawy na śniegu

10.02

Bezpieczna zabawa zimą

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.19 IV.7 III.9, IV.5 III.8, II.9, III.2, IV.1, IV.19 III.1, I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3

11.02

W sklepie sportowym

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.7, IV.9 III.8, IV.15 III.9, IV.18 III.4, III.5, III.8 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

12.02

Sporty i zabawy zimowe

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1,IV.2, IV.9, III.11, III.2, IV.7 III.5, III.6, III.7, IV.2 IV.5 I.6, I.1, I. 2, I.3

13.02

Zimowe eksperymenty

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6, IV.13 I.8 III.9, IV.2, IV.13 IV.7 IV.1, IV.11 IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

14.02

Sportowa Pani Zima

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 II.3, II.4, II.5, II.6, II.7, II.8, II.9, II.10, IV.5 IV.8 III.1, IV.2, IV.5 IV.9 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

Tajemnice kosmosu

17.02

Planety

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, III.6, IV.2, IV.5 III.5 IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, I.1, I. 2, I.3

18.02

Kolorowe ufoludki

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.9 IV.5, IV.12, IV.15 III.5 IV.7 I.7, IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.1, I. 2, I.3

19.02

Pojazdy kosmiczne

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9 III.5 I.6, III.1, IV.11 IV.12 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

20.02

Zagadki kosmosu

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, III.6, IV.2, IV.5 III.5 IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, I.1, I. 2, I.3

21.02

Przystanek Droga Mleczna

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.8, IV.9 III.5 IV.1 IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

W dziecięcym laboratorium

24.02

Małe laboratorium

I.5, III.5, II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5 II.8, III.8, IV.5, IV.13 IV.7 IV.1 III.1, IV.2, I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

25.02

Kolorowe cuda

I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 II.8 IV.5, IV.13 IV.7 IV.8 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

26.02

Nasze eksperymenty

I.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.13I.8 IV.7 IV.1 I.6, III.1, III.5, IV.11 IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

27.02

Co jest przyciągane przez magnes?

I.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.13I.8 IV.7 IV.1 I.6, III.1, III.5, IV.11 IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

28.02

Kolorowy wulkan

I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.9, IV.13 IV.7 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I. 2, I.3


Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 74).

 

Styczeń 2025

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. Tak mija nam czas
  2. Kim są rodzice moich rodziców?
  3. Zwierzęta zimą
  4. Fryzjer, weterynarz czy lekarz?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
    • określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć;
    • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
    • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
  • określanie tego, co dziecko lubi robić;
  • odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

Tak mija nam czas

02.01

Wspomnienia z Sylwestra

I.5 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 I.8 IV.7 I.7, III.5, IV.1, I.6, III.1

I.1, I.2, I.3

03.01

Upływa czas

II.1, II.2, II.4 I.5, III.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 IV.7 IV.1, IV.2 IV.1, I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

07.01

U zegarmistrza

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 IV.12, IV.15 III.1, III.8

IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

08.01

Pory roku

II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.5 IV.9 IV.5, IV.18 IV.7 III.5, IV.1, IV.2

I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

09.01

Dni tygodnia

I.5 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 I.8 IV.7 I.7, III.5, IV.1, I.6, III.1

I.1, I.2, I.3

10.01

Kapsuła czasu

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.6 IV.8 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Kim są rodzice moich rodziców?

13.01

Moja babcia

I.5 II.1, II.2, II.4 I.7 II.8, III.8, IV.5, IV.18 IV.7 IV.1, IV.2

III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

14.01

Mój dziadek

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.2 IV.15 III.8 IV.7 IV.18

III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

15.01

Spędzamy czas z babcią i dziadkiem

I.5 II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.6 IV.7 III.5 I.7 IV.1, IV.2 I.6, III.1

I.1, I.2, I.3

16.01

Dzieciństwo moich dziadków

I.5 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.2 I.8 IV.7 III.2, III.8, IV.2, IV.9 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

17.01

Prezenty dla babci i dziadka

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 IV.8 IV.7 IV.15 III.5, IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Zwierzęta zimą

20.01

Zimowe potrzeby ptaków

I.5 II.1, II.2, II.4 I.7 II.8, III.8, IV.5, IV.18 IV.7 IV.1, IV.2 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

21.01

Ile ptaków jest w karmniku?

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.2 IV.15 III.8 IV.7 IV.15 IV.2 IV.18 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

22.01

Pan leśniczy

I.5 II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.6 IV.9 III.4, IV.2, IV.6 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

23.01

Tropem leśnych zwierząt

I.5 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 I.8 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1

I.1, I.2, I.3

24.01

Las zimą

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 II.3, II.4, II.9, IV.2, IV.5 IV.8 IV.7

III.5, IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Fryzjer, weterynarz czy lekarz?

27.01

Zawody moich bliskich

I.5 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.9 I.6, III.9, IV.2, IV.5, IV.8 III.8 IV.7 I.2 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

28.01

Akcesoria i przyrządy

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 I.7, III.2, III.7, IV.12 IV.2 III.8,

IV.9, IV.20 IV.7 IV.1, IV.2 III.5, I.6, III.1I.1, I.2, I.3

29.01

Dawne zawody i współczesne zawody

I.5 II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.6 IV.7 IV.11, IV.12 IV.20 IV.9, IV.20 III.5, IV.1, I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

30.01

Poznajemy zawody

I.5 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.8 IV.1, IV.20 I.8 IV.7 I.7, IV.2 IV.19

III.5, IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

31.01

A w przyszłości będę…

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.11 IV.8 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3


Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71–73, 75).

Stron 1 z 3

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...