Grupa I „Żabki”
Luty 2025
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Baśnie, bajki, bajeczki
- Wspaniałe zabawy na śniegu
- Tajemnice kosmosu
- Dziecięce laboratorium
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- niehałasowanie przy osobach chorych, starszych;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
Baśnie, bajki, bajeczki |
||
03.02 |
Baśnie z dawnych lat |
I.5, II.3, III.1 III.3, IV.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 III.9, IV.2, IV.3, IV.5, III.8, IV.19 II.9, III.2, IV.1, IV.19 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
04.02 |
Baśniowa matematyka |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2, IV.19 IV.7 III.1, III.8, IV.15 III.9, IV.18 IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
05.02 |
Nasi ulubieńcy |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9 III.2, IV.7 IV.2 IV.6, IV.9 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
06.02 |
Skąd się biorą książki |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, IV.9 I.8 III.9, IV.7 III.8, IV.7 IV.8, IV.12 IV.2, IV.5 I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
07.02 |
Zaczarowana książeczka |
I.5, II.3, III.1 III.3, IV.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 III.9, IV.2, IV.3, IV.5, III.8, IV.19 II.9, III.2, IV.1, IV.19 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
Wspaniałe zabawy na śniegu |
||
10.02 |
Bezpieczna zabawa zimą |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.19 IV.7 III.9, IV.5 III.8, II.9, III.2, IV.1, IV.19 III.1, I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
11.02 |
W sklepie sportowym |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.7, IV.9 III.8, IV.15 III.9, IV.18 III.4, III.5, III.8 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
12.02 |
Sporty i zabawy zimowe |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1,IV.2, IV.9, III.11, III.2, IV.7 III.5, III.6, III.7, IV.2 IV.5 I.6, I.1, I. 2, I.3 |
13.02 |
Zimowe eksperymenty |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6, IV.13 I.8 III.9, IV.2, IV.13 IV.7 IV.1, IV.11 IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
14.02 |
Sportowa Pani Zima |
I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 II.3, II.4, II.5, II.6, II.7, II.8, II.9, II.10, IV.5 IV.8 III.1, IV.2, IV.5 IV.9 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
Tajemnice kosmosu |
||
17.02 |
Planety |
I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, III.6, IV.2, IV.5 III.5 IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, I.1, I. 2, I.3 |
18.02 |
Kolorowe ufoludki |
I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.9 IV.5, IV.12, IV.15 III.5 IV.7 I.7, IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.1, I. 2, I.3 |
19.02 |
Pojazdy kosmiczne |
I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9 III.5 I.6, III.1, IV.11 IV.12 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
20.02 |
Zagadki kosmosu |
I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, III.6, IV.2, IV.5 III.5 IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, I.1, I. 2, I.3 |
21.02 |
Przystanek Droga Mleczna |
I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.8, IV.9 III.5 IV.1 IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
W dziecięcym laboratorium |
||
24.02 |
Małe laboratorium |
I.5, III.5, II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5 II.8, III.8, IV.5, IV.13 IV.7 IV.1 III.1, IV.2, I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
25.02 |
Kolorowe cuda |
I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 II.8 IV.5, IV.13 IV.7 IV.8 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
26.02 |
Nasze eksperymenty |
I.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.13I.8 IV.7 IV.1 I.6, III.1, III.5, IV.11 IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
27.02 |
Co jest przyciągane przez magnes? |
I.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.13I.8 IV.7 IV.1 I.6, III.1, III.5, IV.11 IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3 |
28.02 |
Kolorowy wulkan |
I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.9, IV.13 IV.7 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I. 2, I.3 |
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 74).
Styczeń 2025
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Tak mija nam czas
- Kim są rodzice moich rodziców?
- Zwierzęta zimą
- Fryzjer, weterynarz czy lekarz?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć;
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
- określanie tego, co dziecko lubi robić;
- odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
Językowa aktywność dziecka:
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Tak mija nam czas |
||
02.01 |
Wspomnienia z Sylwestra |
I.5 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 I.8 IV.7 I.7, III.5, IV.1, I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
03.01 |
Upływa czas |
II.1, II.2, II.4 I.5, III.5 II.8, III.8, IV.5, IV.18 IV.7 IV.1, IV.2 IV.1, I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
07.01 |
U zegarmistrza |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 IV.12, IV.15 III.1, III.8 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
08.01 |
Pory roku |
II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.5 IV.9 IV.5, IV.18 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
09.01 |
Dni tygodnia |
I.5 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 I.8 IV.7 I.7, III.5, IV.1, I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
10.01 |
Kapsuła czasu |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.6 IV.8 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Kim są rodzice moich rodziców? |
||
13.01 |
Moja babcia |
I.5 II.1, II.2, II.4 I.7 II.8, III.8, IV.5, IV.18 IV.7 IV.1, IV.2 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
14.01 |
Mój dziadek |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.2 IV.15 III.8 IV.7 IV.18 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
15.01 |
Spędzamy czas z babcią i dziadkiem |
I.5 II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.6 IV.7 III.5 I.7 IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
16.01 |
Dzieciństwo moich dziadków |
I.5 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.2 I.8 IV.7 III.2, III.8, IV.2, IV.9 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
17.01 |
Prezenty dla babci i dziadka |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 IV.8 IV.7 IV.15 III.5, IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Zwierzęta zimą |
||
20.01 |
Zimowe potrzeby ptaków |
I.5 II.1, II.2, II.4 I.7 II.8, III.8, IV.5, IV.18 IV.7 IV.1, IV.2 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
21.01 |
Ile ptaków jest w karmniku? |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.2 IV.15 III.8 IV.7 IV.15 IV.2 IV.18 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
22.01 |
Pan leśniczy |
I.5 II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.6 IV.9 III.4, IV.2, IV.6 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
23.01 |
Tropem leśnych zwierząt |
I.5 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.2 I.8 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
24.01 |
Las zimą |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 II.3, II.4, II.9, IV.2, IV.5 IV.8 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Fryzjer, weterynarz czy lekarz? |
||
27.01 |
Zawody moich bliskich |
I.5 II.1, II.2, II.4 IV.1, IV.9 I.6, III.9, IV.2, IV.5, IV.8 III.8 IV.7 I.2 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
28.01 |
Akcesoria i przyrządy |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 I.7, III.2, III.7, IV.12 IV.2 III.8, IV.9, IV.20 IV.7 IV.1, IV.2 III.5, I.6, III.1I.1, I.2, I.3 |
29.01 |
Dawne zawody i współczesne zawody |
I.5 II.1, II.2, II.4 IV.2, IV.6 IV.7 IV.11, IV.12 IV.20 IV.9, IV.20 III.5, IV.1, I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
30.01 |
Poznajemy zawody |
I.5 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.8 IV.1, IV.20 I.8 IV.7 I.7, IV.2 IV.19 III.5, IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
31.01 |
A w przyszłości będę… |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4 I.7, IV.11 IV.8 IV.7 III.5, IV.1, IV.2 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71–73, 75).
Stron 1 z 3
- 1
- 2
- 3
- Następne
- Ostatnie »