Grupa II „Rybki”

Listopad 2024

Opracowała: Anna Bis

Tematyka kompleksowa

  1. Co powinienem wiedzieć o Polsce.
  2. A deszcz pada i pada.
  3. Zdrowie naszym skarbem.
  4. Co ułatwia prace w domu?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • rozwijanie sprawności całego ciała oraz wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych oraz w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, skoku, podskoku, toczenia, rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu i urządzeń znajdujących się na placu zabaw; informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw; dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
  • uważne słuchanie rozmówcy; wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
  • rozwijanie wiedzy o Polsce, odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; samodzielne próby kontynuowania prostych rytmów;
  • budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
  • poznawanie znaczenia warzyw i owoców w diecie;
  • doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.

Piosenki i wiersze

„Polska”

słowa: M. M. Skrobacz

Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju
— w Polsce mieszkamy.

Tu jest nasz dom,
przedszkole, mama i tata.
Miasta i wioski, chata rybaka,
morze i góry, kwiaty i drzewa,
nic prócz miłości nam nie potrzeba.

„Szumi las”

sł.: A. Chorezińska

Szumi las, szumi las,
dokąd drepczesz jeżu nasz?

Szumi las, deszczyk kapie,
kto wiewiórkę rudą złapie?

Szumi las w oddali puka,
czy to dzięcioł szybko stuka?

Szumi las, liście spadają,
barwny dywan układają.

Szumi las, szumi las,
Ach to jesień woła nas!

„Wiatr psotnik”

sł.: Alicja Woy-Wojciechowska
muz.: Krystyna Kwiatkowska

Wiatr zapukał w okno do dzieci:
„Halo, hej! Maluchy, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
przyjdę do waszego przedszkola”. Nie! Nie! Nie!

Refren: Wietrzyku psotniku, masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie, kałuże osuszyć i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień!

Wiatr zapukał w okno leciutko:
„Bez was, dzieci, trochę mi smutno.
Nie chce mi się gwizdać i biegać,
wolę z wami trochę pośpiewać…”

Refren: Wietrzyku…

„A ja chce rozkręcić zabawki
albo rozkołysać huśtawki.
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,
zbudzić wasze misie i lalki…” Nie! Nie! Nie!

Refren: Wietrzyku...

 


Data

Temat dnia

Podstawa programowa

Temat kompleksowy: „Co powinienem wiedzieć o Polsce”

04.11

Polskie legendy

I.5,II.1,2,3,46,III.1,5,8,9,IV.1,2,9,10,15,7,8,11

05.11

Potrawy regionalne

I.5,II.1,4,2,6,3,III.1,5,8,9,IV.2,10,7,11,18,19,13

06.11

Muzyka ludowa i stroje ludowe

I.1,2,3,5,7 II.1,2,3,7 III.1,2,4,5,6,IV.7,9,10,1,2

07.11

Znane Polki i znani Polacy

I.5,8, II.3,1,2,4,6,III.1,9,8, IV.7,8,12,13,18,19,1

08.11

Narodowe Święto Niepodległości

I.5,2,3,6 II.1,2,4,6,3, III.1,5,IV.1,215,8,2,10,7

Temat kompleksowy: „A deszcz pada i pada”

11.11

Święto Niepodległości

 

12.11

Zabawy matematyczne

I.5,6,1,2,3, II.3,2,1,4,6,III.,8,9,5,IV.2,7,5,18,1

13.11

Muzyka deszczowych kropli

I.5,1,2,3,6,II.1,2,4,6,3,11,III.1,2,8,5,IV.7,2,9,12

14.11

Zjawiska atmosferyczne

I.5,6,1,2,3, II.3,1,2,4,6, III.1,2,9,8,5,IV.2,7,9,18

15.11

Deszczowe kompozycje

I.5, 6,1,2,3,II.3,1,2,6,4, III.1,5,IV.1,7,2,9,18

Temat kompleksowy: „Zdrowie naszym skarbem”

18.11

Ruch to zdrowie

I.5, 1,2,3,III.4,8,5,1, IV.7,9,2,5,II.1,2,4,6,8

19.11

Zdrowe odżywianie

II.1,2,4,6,I.5,6,1,2,3,III.4,5,1, IV.7,2,9,18,12,1

20.11

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

I.5,6,1,2,3,III.5,7,3,1 II.1,2,IV.2,8,7,12,1,9

21.11

Z wizytą w przychodni

I.5,1,2,3,II.1,2,4,III.5,3,1,IV.2,6,7,9,2,20,1,18

22.11

Dbamy o czystość

I.5,8,1,2,3,9,II.2,4,6,3,8,III.3,5,1,IV.2,5,7,1,11

Temat kompleksowy: „Co ułatwia prace w domu”

25.11

Dzień Pluszowego Misia

I.5,6,1,2,3,II.3,1,2,4,6,8, III.3,5,9,IV.1,2,7,9,19

26.11

Urządzenia elektryczne

I.5,1,2,3,6,II.1,2,4,6,1,III.1,5,IV.2,5,7,1

27.11

Urządzenia dawne i współczesne

I.5,1,2,3,II.1,2,4,6,III.5,1,IV.1,2,9,18,2,12

28.11

Obowiązki domowe

I.5,7,1,2,3,II.3,1,2,4,6,8, III.1,3,5,IV.1,2,7,9

29.11

Domowy kącik kulinarny

I.5,1,2,5,8,II.3,1,2,4,6,III.1,5,8,IV.7,9,1,2,11


Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC

Październik 2024

Opracowała: Ewa Orszulak

Tematyka kompleksowa

  1. Jesień w sadzie, w ogrodzie (cd.).
  2. Zwierzęta jesienią.
  3. Moja rodzina i mój dom.
  4. Domowi ulubieńcy.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

 

  • rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych;
  • rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych;
  • rozpoznawanie i nazywanie gatunków owoców rosnących w sadach, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywanie liczebności zbiorów;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • wzbogacanie wiedzy na temat przygotowań zwierząt do zimy;
  • odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju;
  • kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku;
  • poznawanie zasad właściwej opieki nad zwierzętami;
  • wdrażanie do obserwowania najbliższego otoczenia i zmian zachodzących w przyrodzie;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach.

 


Piosenki i wiersze

„Skarbiec pełen witamin”

słowa: B. Szelągowska

Tu marchewka, a tam groszek;
wielka dynia, dwa kabaczki…
Obok dyni — kosz selerów!
Przy ziemniakach zaś — buraczki.
Półki aż się uginają!
Słoje w równym stoją rzędzie.
W nich ogórki, kompot z wiśni…
Zapach ziół się niesie wszędzie.
A do tego czosnku warkocz:
nie za długi — tak w sam raz!
Koszyk śliwek lśni fioletem.
Już powidła smażyć czas!
Z jabłek będą w długą zimę
smaczne placki i szarlotki!
Dżem też stoi — truskawkowy,
miód gryczany — słodki, zdrowy!
Wszystko pyszne i pachnące…
Już spiżarnia jest gotowa.
To bogactwo witaminek!
To prawdziwy skarbiec zdrowia!

„Nowy kolega”

sł. i muz.: Bożena Forma

Gruszki, śliwki, jabłka,
ludzie je zjadają,
słodkie i witamin
wiele w sobie mają.

Ref.: Witamina A, witamina C
są w owocach i warzywach.
Każdy o tym wie.

Groszek, pomidory
i inne warzywa
zdrowe i dlatego
często je spożywaj.

Ref.: Witamina A, witamina C…

Zupa jarzynowa,
przecier ogórkowy.
Jedz warzywa i owoce,
będziesz zawsze zdrowy.

Ref.: Witamina A, witamina C…

„Przygotowania do zimy”

sł. i muz. Krystyna Gowik

1. Czuje wiewiórka, że zima nadchodzi.
Coraz szybciej złote słońce zachodzi.
Żółte i czerwone już są lasy.
Czas robić na zimę zapasy.
Orzeszki do dziupli trzeba schować,
by zima, gdy śnieg nie głodować./x2

Ref.: Jesienią niektóre zwierzęta
O zimie już muszą pamiętać. /bis

2.Czuje też niedźwiedź, że zima nadchodzi.
Coraz szybciej złote słońce zachodzi.
Pada deszcz na lasy, góry, miasto.
Czas schować się w gawrze i zasnąć.
Więc znosi gałązki na posłanie
Do gawry, swojego mieszkania/x2

Ref.: Jesienią niektóre zwierzęta
O zimie już muszą pamiętać. /bis


Data

Temat dnia

Podstawa programowa.

Temat kompleksowy: Jesień w sadzie, w ogrodzie

01.10

Liczymy owoce

I5, II.8, IV.2, III.8, IV.5, III.5, III.6, IV.7

02.10

W jesiennym ogrodzie

IV.15, I.5, III.5, IV.14, IV.15, IV.7, IV.7

03.10

Przetwory z warzyw i owoców

III.8, IV.5, IV.9, II.11, IV.2, IV.1, IV.11, IV.12,

04.10

Jesienny koszyk

Światowy dzień zwierząt

IV.13, IV.2, IV.13, I.5, IV.5,

Temat kompleksowy: Zwierzęta jesienią

07.10

Przygotowania zwierząt do zimy

III.8, IV.2, IV.5, III.5, III.6, IV.7, III.2, III.6, IV.1,

08.10

W dziupli rudej wiewiórki

I.5, III.5, IV.1, IV.8, I.7, IV.7, I.6

09.10

Kolczasty zwierz- jeż

III.8, IV.5, IV.2, I.5, IV.15, IV.12, IV.7, IV.9, III.5

10.10

Ptaki

III.2, III.6, I.5, IV.7, I.8, IV.12, IV.1, II.8,

11.10

Jesienne zwierzęta

IV.5, I.5, IV.12, III.8, IV.15, I.5, IV.2, III.6, III.4,

Temat kompleksowy: Moja rodzina i mój dom

14.10

Kochamy swoich najbliższych

IV.7, IV.2, IV.18, II.11, IV.18, I.7, I,4,

15.10

Kim dla siebie jesteśmy?

IV.18, III.8, IV.5, IV.18, IV.8, IV.2, IV.6, I.5, IV.2, IV.14, IV.1

16.10

Mój dom

IV.18, III.8, IV.5, I.7, I.7,

17.10

Spędzamy ze sobą czas

IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.2, IV.18, IV.7,

18.10

Portret mojej rodziny

III.5, I.7, IV.7, I.5, III.8, IV.7U, IV.11, I.6

Temat kompleksowy: Domowi ulubieńcy

21.10

Co cieszy zwierzęta

IV.18, IV.12, III.8, IV.5, I.5, III.8, IV.12

22.10

Cztery pieski

IV.7, IV.5, II.10, IV.11, I.5, III.8, IV.12

23.10

Kocie zwyczaje

IV.18, II.10, I.5, III.8, IV.5, I.7, IV.1,

24.10

Zwierzęta ze schroniska

III.8, IV.5, IV.8, IV.18, I.5, I.8,

25.10

Mój pupil

IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.12, I.5, IV.187

28.10

Zagadki o zwierzątkach

IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.2, IV.18, IV.7,

29.10

Kto mieszka w akwarium?

III.6, I.5, I.8,  IV.1, III.6, I.7,

30.10

Zwierzaki cudaki

II8., I.5, I.8,  IV.1, III.6, I.7,

31.10

Dzień Dyni – Dzień pomarańczowy

I5, II.8, IV.2,III.8, IV.5

III.5, III.6, IV.7


Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC

Stron 1 z 2

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...