Grupa II „Rybki”
Listopad 2024
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Co powinienem wiedzieć o Polsce.
- A deszcz pada i pada.
- Zdrowie naszym skarbem.
- Co ułatwia prace w domu?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie sprawności całego ciała oraz wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych oraz w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, skoku, podskoku, toczenia, rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu i urządzeń znajdujących się na placu zabaw; informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw; dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
- uważne słuchanie rozmówcy; wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
- rozwijanie wiedzy o Polsce, odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; samodzielne próby kontynuowania prostych rytmów;
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
- poznawanie znaczenia warzyw i owoców w diecie;
- doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
Piosenki i wiersze
„Polska”
słowa: M. M. Skrobacz
Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju
— w Polsce mieszkamy.
Tu jest nasz dom,
przedszkole, mama i tata.
Miasta i wioski, chata rybaka,
morze i góry, kwiaty i drzewa,
nic prócz miłości nam nie potrzeba.
„Szumi las”
sł.: A. Chorezińska
Szumi las, szumi las,
dokąd drepczesz jeżu nasz?
Szumi las, deszczyk kapie,
kto wiewiórkę rudą złapie?
Szumi las w oddali puka,
czy to dzięcioł szybko stuka?
Szumi las, liście spadają,
barwny dywan układają.
Szumi las, szumi las,
Ach to jesień woła nas!
„Wiatr psotnik”
sł.: Alicja Woy-Wojciechowska
muz.: Krystyna Kwiatkowska
Wiatr zapukał w okno do dzieci:
„Halo, hej! Maluchy, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
przyjdę do waszego przedszkola”. Nie! Nie! Nie!
Refren: Wietrzyku psotniku, masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie, kałuże osuszyć i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień!
Wiatr zapukał w okno leciutko:
„Bez was, dzieci, trochę mi smutno.
Nie chce mi się gwizdać i biegać,
wolę z wami trochę pośpiewać…”
Refren: Wietrzyku…
„A ja chce rozkręcić zabawki
albo rozkołysać huśtawki.
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,
zbudzić wasze misie i lalki…” Nie! Nie! Nie!
Refren: Wietrzyku...
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa |
Temat kompleksowy: „Co powinienem wiedzieć o Polsce” |
||
04.11 |
Polskie legendy |
I.5,II.1,2,3,46,III.1,5,8,9,IV.1,2,9,10,15,7,8,11 |
05.11 |
Potrawy regionalne |
I.5,II.1,4,2,6,3,III.1,5,8,9,IV.2,10,7,11,18,19,13 |
06.11 |
Muzyka ludowa i stroje ludowe |
I.1,2,3,5,7 II.1,2,3,7 III.1,2,4,5,6,IV.7,9,10,1,2 |
07.11 |
Znane Polki i znani Polacy |
I.5,8, II.3,1,2,4,6,III.1,9,8, IV.7,8,12,13,18,19,1 |
08.11 |
Narodowe Święto Niepodległości |
I.5,2,3,6 II.1,2,4,6,3, III.1,5,IV.1,215,8,2,10,7 |
Temat kompleksowy: „A deszcz pada i pada” |
||
11.11 |
Święto Niepodległości |
|
12.11 |
Zabawy matematyczne |
I.5,6,1,2,3, II.3,2,1,4,6,III.,8,9,5,IV.2,7,5,18,1 |
13.11 |
Muzyka deszczowych kropli |
I.5,1,2,3,6,II.1,2,4,6,3,11,III.1,2,8,5,IV.7,2,9,12 |
14.11 |
Zjawiska atmosferyczne |
I.5,6,1,2,3, II.3,1,2,4,6, III.1,2,9,8,5,IV.2,7,9,18 |
15.11 |
Deszczowe kompozycje |
I.5, 6,1,2,3,II.3,1,2,6,4, III.1,5,IV.1,7,2,9,18 |
Temat kompleksowy: „Zdrowie naszym skarbem” |
||
18.11 |
Ruch to zdrowie |
I.5, 1,2,3,III.4,8,5,1, IV.7,9,2,5,II.1,2,4,6,8 |
19.11 |
Zdrowe odżywianie |
II.1,2,4,6,I.5,6,1,2,3,III.4,5,1, IV.7,2,9,18,12,1 |
20.11 |
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka |
I.5,6,1,2,3,III.5,7,3,1 II.1,2,IV.2,8,7,12,1,9 |
21.11 |
Z wizytą w przychodni |
I.5,1,2,3,II.1,2,4,III.5,3,1,IV.2,6,7,9,2,20,1,18 |
22.11 |
Dbamy o czystość |
I.5,8,1,2,3,9,II.2,4,6,3,8,III.3,5,1,IV.2,5,7,1,11 |
Temat kompleksowy: „Co ułatwia prace w domu” |
||
25.11 |
Dzień Pluszowego Misia |
I.5,6,1,2,3,II.3,1,2,4,6,8, III.3,5,9,IV.1,2,7,9,19 |
26.11 |
Urządzenia elektryczne |
I.5,1,2,3,6,II.1,2,4,6,1,III.1,5,IV.2,5,7,1 |
27.11 |
Urządzenia dawne i współczesne |
I.5,1,2,3,II.1,2,4,6,III.5,1,IV.1,2,9,18,2,12 |
28.11 |
Obowiązki domowe |
I.5,7,1,2,3,II.3,1,2,4,6,8, III.1,3,5,IV.1,2,7,9 |
29.11 |
Domowy kącik kulinarny |
I.5,1,2,5,8,II.3,1,2,4,6,III.1,5,8,IV.7,9,1,2,11 |
Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC
Październik 2024
Opracowała: Ewa Orszulak
Tematyka kompleksowa
- Jesień w sadzie, w ogrodzie (cd.).
- Zwierzęta jesienią.
- Moja rodzina i mój dom.
- Domowi ulubieńcy.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych;
- rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych;
- rozpoznawanie i nazywanie gatunków owoców rosnących w sadach, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywanie liczebności zbiorów;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- wzbogacanie wiedzy na temat przygotowań zwierząt do zimy;
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju;
- kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku;
- poznawanie zasad właściwej opieki nad zwierzętami;
- wdrażanie do obserwowania najbliższego otoczenia i zmian zachodzących w przyrodzie;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach.
Piosenki i wiersze
„Skarbiec pełen witamin”
słowa: B. Szelągowska
Tu marchewka, a tam groszek;
wielka dynia, dwa kabaczki…
Obok dyni — kosz selerów!
Przy ziemniakach zaś — buraczki.
Półki aż się uginają!
Słoje w równym stoją rzędzie.
W nich ogórki, kompot z wiśni…
Zapach ziół się niesie wszędzie.
A do tego czosnku warkocz:
nie za długi — tak w sam raz!
Koszyk śliwek lśni fioletem.
Już powidła smażyć czas!
Z jabłek będą w długą zimę
smaczne placki i szarlotki!
Dżem też stoi — truskawkowy,
miód gryczany — słodki, zdrowy!
Wszystko pyszne i pachnące…
Już spiżarnia jest gotowa.
To bogactwo witaminek!
To prawdziwy skarbiec zdrowia!
„Nowy kolega”
sł. i muz.: Bożena Forma
Gruszki, śliwki, jabłka,
ludzie je zjadają,
słodkie i witamin
wiele w sobie mają.
Ref.: Witamina A, witamina C
są w owocach i warzywach.
Każdy o tym wie.
Groszek, pomidory
i inne warzywa
zdrowe i dlatego
często je spożywaj.
Ref.: Witamina A, witamina C…
Zupa jarzynowa,
przecier ogórkowy.
Jedz warzywa i owoce,
będziesz zawsze zdrowy.
Ref.: Witamina A, witamina C…
„Przygotowania do zimy”
sł. i muz. Krystyna Gowik
1. Czuje wiewiórka, że zima nadchodzi.
Coraz szybciej złote słońce zachodzi.
Żółte i czerwone już są lasy.
Czas robić na zimę zapasy.
Orzeszki do dziupli trzeba schować,
by zima, gdy śnieg nie głodować./x2
Ref.: Jesienią niektóre zwierzęta
O zimie już muszą pamiętać. /bis
2.Czuje też niedźwiedź, że zima nadchodzi.
Coraz szybciej złote słońce zachodzi.
Pada deszcz na lasy, góry, miasto.
Czas schować się w gawrze i zasnąć.
Więc znosi gałązki na posłanie
Do gawry, swojego mieszkania/x2
Ref.: Jesienią niektóre zwierzęta
O zimie już muszą pamiętać. /bis
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa. |
Temat kompleksowy: Jesień w sadzie, w ogrodzie |
||
01.10 |
Liczymy owoce |
I5, II.8, IV.2, III.8, IV.5, III.5, III.6, IV.7 |
02.10 |
W jesiennym ogrodzie |
IV.15, I.5, III.5, IV.14, IV.15, IV.7, IV.7 |
03.10 |
Przetwory z warzyw i owoców |
III.8, IV.5, IV.9, II.11, IV.2, IV.1, IV.11, IV.12, |
04.10 |
Jesienny koszyk Światowy dzień zwierząt |
IV.13, IV.2, IV.13, I.5, IV.5, |
Temat kompleksowy: Zwierzęta jesienią |
||
07.10 |
Przygotowania zwierząt do zimy |
III.8, IV.2, IV.5, III.5, III.6, IV.7, III.2, III.6, IV.1, |
08.10 |
W dziupli rudej wiewiórki |
I.5, III.5, IV.1, IV.8, I.7, IV.7, I.6 |
09.10 |
Kolczasty zwierz- jeż |
III.8, IV.5, IV.2, I.5, IV.15, IV.12, IV.7, IV.9, III.5 |
10.10 |
Ptaki |
III.2, III.6, I.5, IV.7, I.8, IV.12, IV.1, II.8, |
11.10 |
Jesienne zwierzęta |
IV.5, I.5, IV.12, III.8, IV.15, I.5, IV.2, III.6, III.4, |
Temat kompleksowy: Moja rodzina i mój dom |
||
14.10 |
Kochamy swoich najbliższych |
IV.7, IV.2, IV.18, II.11, IV.18, I.7, I,4, |
15.10 |
Kim dla siebie jesteśmy? |
IV.18, III.8, IV.5, IV.18, IV.8, IV.2, IV.6, I.5, IV.2, IV.14, IV.1 |
16.10 |
Mój dom |
IV.18, III.8, IV.5, I.7, I.7, |
17.10 |
Spędzamy ze sobą czas |
IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.2, IV.18, IV.7, |
18.10 |
Portret mojej rodziny |
III.5, I.7, IV.7, I.5, III.8, IV.7U, IV.11, I.6 |
Temat kompleksowy: Domowi ulubieńcy |
||
21.10 |
Co cieszy zwierzęta |
IV.18, IV.12, III.8, IV.5, I.5, III.8, IV.12 |
22.10 |
Cztery pieski |
IV.7, IV.5, II.10, IV.11, I.5, III.8, IV.12 |
23.10 |
Kocie zwyczaje |
IV.18, II.10, I.5, III.8, IV.5, I.7, IV.1, |
24.10 |
Zwierzęta ze schroniska |
III.8, IV.5, IV.8, IV.18, I.5, I.8, |
25.10 |
Mój pupil |
IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.12, I.5, IV.187 |
28.10 |
Zagadki o zwierzątkach |
IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.2, IV.18, IV.7, |
29.10 |
Kto mieszka w akwarium? |
III.6, I.5, I.8, IV.1, III.6, I.7, |
30.10 |
Zwierzaki cudaki |
II8., I.5, I.8, IV.1, III.6, I.7, |
31.10 |
Dzień Dyni – Dzień pomarańczowy |
I5, II.8, IV.2,III.8, IV.5 III.5, III.6, IV.7 |
Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC