Grupa II „Rybki”
Marzec 2025
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Zwierzęta sprzed milionów lat.
- Pogoda marcowa.
- Wiosno, ach to ty.
- Mamy różne charaktery.
- Wiosna na wsi.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- wdrażanie do samodzielności podczas zakładania ubrań, butów; korzystania z toalety, spożywania posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem,
- rozwijanie sprawności całego ciała, wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce; reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu; śpiew i taniec,
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie, konstrukcyjnych,
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, skoku, podskoku, toczenia, rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem itp.
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach); określania swoich stanów emocjonalnych;
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, oczu;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju,
- uważne słuchanie rozmówcy; wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu; wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków; sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
- liczenie i przeliczanie na materiale konkretnym w zakresie 4, tworzenie zbiorów, prostych rytmów matematycznych,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic między nimi,
- rozpoznawanie zwierząt i nazywanie ich, określanie pogody oraz pory roku.
Piosenki i wiersze
„Wiosna”
sł.: Grażyna Świerczyńska
Przyszła do nas pani wiosna,
cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnięta i radosna,
wśród lecących ptaków.
Powróciły z nią bociany,
z dalekiej Afryki.
Żaby w stawie się zbudziły,
misie i jeżyki.
W krzewach słychać śpiew skowronka,
słonko mocniej grzeje.
Na listeczku śpi biedronka,
wiatr leciutko wieje.
Witaj wiosno! Piękna pani.
Cieszy nas twój powrót.
Zieleń liści, świerszczy granie,
kwiatów pełen ogród.
„Wiosna na hulajnodze”
sł i muz. K. Gowik
1. Nagle ciepłem powiało.
Nagle coś w lesie zapachniało.
Wszystkie lody stopniały,
a świat zielony zrobił się cały.
Ref.: Wiosna! Hej, hej, hej!
Wiosna! Hej, hej, hej!
Jedzie wiosna na hulajnodze.
Wszystkie kwiaty zakwitły jej przy drodze.
Wiatr wiośnie długie włosy rozwiewa.
Młodymi pąkami szepczą do niej drzewa.
Wiosna! Hej, hej, hej!
Wiosna! Hej, hej, hej!
2. Ale co to? Śnieg pada!
Cicho na bazie sobie spada.
Wiosna porusza chmurami.
I znów słoneczko ciepłe nad nami.
„Bociek”
1. Kle, kle, boćku, kle, kle,
witaj nam, bocianie!
Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje
żabki na śniadanie.
2. Kle, kle, boćku, kle, kle,
usiądź na stodole!
Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili
gniazdo w starym kole.
3. Kle, kle, boćku, kle, kle,
witamy cię radzi.
Gdy zza morza wracasz,
gdy zza morza wracasz,
wiosnę nam sprowadzasz.
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa. |
|
Temat kompleksowy:„Zwierzęta sprzed milionów lat” |
|
||
03.03 |
Dino… dino… dinozaury |
I.5, I.3,III.1, II.1, II.2, II.4, II.6, IV.8, IV.7, III.8,9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.1, IV.9 |
|
04.03 |
Prehistoryczne stwory |
I.5, II.3, III.1, II.1, II.2, II.4, II.6, IV.5 I.7,III.8, , IV.12, IV.15 I.8, III.9, IV.18 |
|
05.03 |
Milion lat temu |
I.5, II.3, III.1, II.1, II.2, II.4, II.6,IV.8, IV.1,2, IV.5, IV.6, III.2, ,IV.7, IV.6,19 |
|
06.03 |
Epoka lodowcowa |
II.1, II.2, II.4, II.6, IV.2, I.5, I.8, IV.2, IV.9, IV.19, III.1, III.9, III.8, IV.7,8,11 |
|
07.03 |
Wizyta w lesie jurajskim |
I.5, II.3, III.1, II.1, II.2, II.4, II.6, IV.2, IV.8, IV.5,IV,2, IV.18,IV,III.5, IV.1 |
|
Temat kompleksowy: „Pogoda marcowa” |
|
||
10.03 |
W marcu jak w garncu |
III.5, III.8, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, IV.2,IV.18, I.5, IV.5, IV.8, IV.7,IV.2, |
|
11.03 |
Oznaki wiosny |
III.5, III.8,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.5, IV.18 I.5,II.8,IV.12,IV.15,I.8, IV.7,IV.2, IV.5 |
|
12.03 |
Zielony ogródek |
III.5, III.8,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.2, IV.5, IV.18,I.5, III.5, IV.7,II.8,IV.1,I.6, III.1 |
|
13.03 |
Co tonie? Co pływa? |
III.5, III.8,II.1, II.2, II.4, II.6,I.5,II.8, IV.2,IV.5,IV.8,IV.1, IV.2, IV.6,I.5. III.5 |
|
14.03 |
Jakie ubrania nosimy w marcu? |
I.5, IV.15,II.1,2,4,6,IV.8, IV.9, IV.18,19 IV.2, IV.5, III.5, IV.7,I.6, IV.11, I.7,6, |
|
Temat kompleksowy: „Wiosno, ach to ty!” |
|
||
17.03 |
Powroty ptaków |
I.5, IV.15,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.8, IV.9, IV.18,IV.2, IV.5, IV.19,III.5,IV.7,I.6, |
|
18.03 |
Wiosenna matematyka |
I.5, IV.15,II.1,II.2,II.4,II.6,IV.2, IV.8, IV.9,I.5,IV.12,15,I.8, III.5,IV.7 ,IV.9 |
|
19.03 |
Wiosenne prace w ogrodzie |
I.5, IV.15,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.2, IV.9, IV.18, IV.7,III.5,I.6,7, IV.2,.8, III.1 |
|
20.03 |
Obieg wody w przyrodzie |
I.5, IV.15,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.8,I.8 IV.13,IV.18,III.5,III.8, IV.7,I.7, IV.2 |
|
21.03 |
Kolory wiosny |
I.5, IV.15,II.1,II.2,II.4,II.6,IV.2,IV.8 IV.2,IV.5,IV.18, I.5,III.5,IV.7,IV.13 |
|
Temat kompleksowy: „Mamy różne charaktery” |
|
||
24.03 |
Nasze emocje |
I.5,II.3,III.1,II.1,II.2,II.4,II.6,IV.2,IV.9, III.9,IV.2,IV.5,IV.4,IV.8,III.8,9, IV.7 |
|
25.03 |
Nasze wartości |
I.5, II.3, III.1,II.2,4,I.6,8,IV.1,IV.2,IV.19 IV.2,I.7,III.1,8,IV.15,18,IV.7,IV.9,II.2,4 |
|
26.03 |
Zachowania pozytywne i negatywne |
I.5,II.3,III.1,II.1,2,4,IV.7,III.1,2, ,IV.7 IV.2, IV.9,III.1,2, IV.9,2,IV.5,III.5, IV.1 |
|
27.03 |
Nasze dobre uczynki |
I.5, II.3,III.1,II.1, II.2, II.4,II.6,IV.7,III.1, III.2,IV.7,IV.2,IV.9,III.1, III.2, IV.9 |
|
28.03 |
Przyjacielskie stworki |
I.5,II.3,III.1II.1,II.2, II.4, II.6,IV.2, IV.9 IV.6,IV.18,IV.7,I.6,III.5, IV.1, IV.5 |
|
Temat kompleksowy: „Wiosna na wsi” |
|
||
31.03 |
Zwierzęce ploteczki |
I.5, II.8, III.8,II.1,II.2,II.4,II.6,II.8,IV.2 IV.18,IV.1,IV.2,III.5,IV.5,IV.7,I.6, III.1 |
|
Opracowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC w oparciu o przewodnik i materiały metodyczne cyklu „Kolorowe Karty” poziom A+ oraz pomysły własne.
Luty 2025
Opracowała: Ewa Orszulak
Tematyka kompleksowa
- Bajki, baśnie, bajeczki
- Wspaniałe zabawy na śniegu
- Tajemnice kosmosu
- W dziecięcym laboratorium
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- poznawanie wybranych wartości (prawdomówność),
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- rozwijanie umiejętności skupiania i utrzymywania uwagi na określo-nym zadaniu,
- układanie kompozycji z figur geometrycznych,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu,
- układanie obrazków według kolejności zdarzeń,
- dostarczanie wiadomości na temat Układu Słonecznego,
- rozbudzanie wyobraźni przestrzennej i kreatywności,
- rozwijanie postawy badawczej,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
- poznawanie ciekawostek związanych z kosmosem.
- zachęcanie do udzielania pomocy osobom potrzebującym.
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
Piosenki i wiersze
„Baśnie”
1. Baśni słuchają dzieci
i dorośli też lubią baśnie.
Każdy chętnie posłucha
pięknej baśni, zanim zaśnie.
2. W baśniach mieszkają wróżki,
dobre elfy i czarodzieje,
w baśniach z pomocą przyjdą
zawsze wierni przyjaciele.
3. Baśnie to tajemnica,
w baśniach różne cuda i dziwy,
w baśniach świat całkiem inny,
nie do końca jest prawdziwy.
„Podróż w kosmos”
1. Dziś polecimy rakietą w kosmos,
to będzie podróż niezapomniana,
bo zobaczymy gwiazdy, planety
i czarne dziury, piękne komety.
Ref.: O! Rakieta już startuje,
dużo dzieci zabrać chce.
Jeśli z nami chcesz polecieć,
to się spiesz! To się spiesz!
2. Obserwujemy Układ Słoneczny,
widzimy naszą Ziemię z oddali.
Mijamy UFO, wielkie rakiety
i latające różne pojazdy.
Ref.: O! Rakieta już startuje...
„Nie wolno!”
sł. J. Koczanowska
Nawet małe dziecko dobrze o tym wie,
kto to jest znajomy, a kto obcy jest...
Ze znajomym można bawić się, rozmawiać,
ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać!
Nie wolno zaufać, nawet gdy ktoś mówi,
że zna mamę, tatę i bardzo nas lubi.
Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków
lub iść z nieznajomym na spacer do parku.
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa. |
Temat kompleksowy: „Bajki, baśnie, bajeczki” |
||
03.02 |
Baśnie z dawnych lat |
I5,IV5,IV2,IV11,IV12,III8,IV12 IV15,III3,I8,IV9,I5,I1 |
04.02 |
Baśniowa matematyka |
I5,IV5,I7,III5,IV12,IV9,IV11,IV2,IV14,I6 |
05.02 |
Nasi ulubieńcy |
IV2,IV5,I5,IV9,IV12,IV7,I5,IV12 |
06.02 |
Skąd się biorą książki? |
I5,I8,IV5,IV2,IV11,IV12,III8,IV12 IV15,III3,I8,IV9,I5,I1 |
07.02 |
Zaczarowana książka |
III3,I5,IV6,III3,IV14,IV15 |
Temat kompleksowy: „Wspaniałe zabawy na śniegu” |
||
10.02 |
Bezpieczna zabawa zimą |
I5,IV2,IV9,IV12IV11,I5,I8, IV11,IV6,III2,IV14 |
11.02 |
W sklepie sportowym |
III3,I5,IV6,III3,IV14,IV15 |
12.02 |
Sporty i zabawy zimowe |
I.5, IV.9, IV.7, IV.10, IV.18, I.5, III.5, IV.13, I.8, IV.15, IV.8, I.6 |
13.02 |
Zimowe eksperymenty |
IV2,IV5,I5,IV9,IV12,IV7,I5,IV12, |
14.02 |
Sportowa Pani Zima |
I5,IV2,IV5,IV15,IV1,III8,IV5,I6,IV11,IV9,IV19,I7 |
Temat kompleksowy: „Tajemnice kosmosu” |
||
17.02 |
Planety |
IV.7, I.5, IV.2, IV.9, IV.5, IV.10, IV.4, IV.8, |
18.02 |
Kolorowe ufoludki |
IV.7, IV.2, I.7, I.9, IV.8, I.5, IV.9, IV.12, IV.15, I.8, |
19.02 |
Pojazdy kosmiczne |
IV.7, IV.5, I.5, IV.18, III.5, IV.10, IV.8, IV.15, I.6 |
20.02 |
Zagadki kosmosu |
I.5, IV.9, IV.7, IV.10, IV.18, I.5, III.5, IV.13, I.8, IV.15, IV.8, I.6 |
21.02 |
Przystanek Droga Mleczna |
IV.7, IV.1, I.5, IV.10, IV.1, IV.8, III.5, IV.2, I.6, |
Temat kompleksowy: „W dziecięcym laboratorium” |
||
24.02 |
Małe laboratorium |
IV.2, I.5, IV.5, IV.18, IV.4, IV.8, IV.7, I.6, |
25.02 |
Kolorowe cuda |
IV.2, I.7, I.9, IV.8, IV.18, IV.15, I.8, IV.7, I.7, I.6, |
26.02 |
Nasze eksperymenty |
IV.2, IV.5, I.5, IV.7, IV.18, IV.4, IV.8, IV.12, I.6, |
27.02 |
Co jest przyciągane przez magnes? |
I.5,IV.5,IV.2,IV.5,III.2,II.1,II.4, |
28.02 |
Kolorowy wulkan |
I.5, III.2,III.5,I.7,IV.11,IV.13.18, IV.5,IV.11,III.2.6,II.1,II.6,II.9 |
Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC
Stron 1 z 4
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następne
- Ostatnie »