Kącik logopedyczny
Czerwiec 2025
Ćwiczenia podnoszące sprawność narządów artykulacyjnych
Dzień dobry.
Proponuję dziś bardzo ważne dla artykulacji ćwiczenia pionizacji i utrzymywania napięcia języka:
- Przygotowujemy talerzyk z ryżem preparowanym, płatkami śniadaniowymi itp. Podczas gdy dziecko ogląda np. ulubioną bajkę, próbuje jak najdłużej utrzymać produkt na czubku języka przy górnym wałku dziąsłowym. Jeżeli dziecko połknie produkt lub się rozpuści wymienia na nowy.
- Dziecko układa chrupkę na czubku języka i prosimy, żeby przemieszczało język w kierunku górnej i dolnej wargi oraz kącików ust. Język nie ociera się o wargi a żuchwa pozostaje nieruchoma.
- Odpoczynek:
Miłej zabawy życzy — Elżbieta Niemaszyk
Kwiecień 2025
Ćwiczenia podnoszące sprawność narządów artykulacyjnych
Propozycja ćwiczeń i zabaw oddechowych ważnych przy rozwoju mowy:
- kształtują prawidłowy tor oddechowy,
- wydłużają fazę wydechową,
- ukierunkowują strumień powietrza,
- usprawniają mięśnie aktywne podczas mowy.
Podczas zabaw oddechowych trzeba pamiętać, że:
- powinny być wykonywane precyzyjnie, dokładnie i bez pośpiechu,
- powietrze należy nabierać swobodnie przez nos, bez niepotrzebnego przedłużania wdechu i wdychania powietrza na zapas,
- wydech powinien być równomierny, spokojny,
- dziecko nie powinno wykonywać ćwiczeń, gdy ma katar, niedrożny nos, jest przeziębione
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
- zdmuchiwanie z gładkiej, a następnie z chropowatej powierzchni (np. tkaniny, koca, dywanu, pogniecionej gazety) lekkich przedmiotów np. piłeczki, wacika, papierowych kuleczek, guzików, koralików itp.
- dmuchanie na wiatraczki lub zawieszone na nitkach lekkie przedmioty np. papierowe listki, kwiatki, słoneczka, kolorowe piórka itd. (dmuchamy na zmianę: długo – krótko – jak najdłużej, słabo – mocno)
- robienie bąbelków w szklance lub miseczce z wodą przy użyciu słomki -jednostajne dmuchanie do miseczki z wodą , aby w wodzie robił się dołek
- wąchanie kwiatów prawdziwych lub wymyślonych, rozpoznawanie zapachów z otoczenia np. z kuchni
- dmuchanie na kartkę papieru trzymaną w dłoni tak, aby kąt jej odchylenia wciąż pozostawał taki sam,
- ćwiczenia z wdechem: przekładanie drobnych elementów za pomocą „wsysania” ich przez słomkę,
- ćwiczenia z piórkami: zdmuchiwanie z ręki i łapanie, dmuchanie na piórko, aby jak najdłużej było w powietrzu, mocne dmuchnięcie, aby piórko poleciało jak najdalej
- dmuchanie na samochodzik resorowy po trasie wyznaczonej na stole, dywanie lub kartonie
- dmuchanie na zabawki pływające po wodzie w czasie kąpieli.
Miłej zabawy życzy — Elżbieta Niemaszyk
Stron 1 z 4
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następne
- Ostatnie »