
Grupa V „Rybki”
Wychowawcy
mgr Alina Kowalczyk
mgr Ewa Orszulak
Woźna
Małgorzata Ciszewska
Marzec 2023
Opracowała: Alina Kowalczyk
Tematyka kompleksowa
- Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
- Gdzie się ubiera pani Wiosna?
- Z czego to jest zrobione?
- Tydzień Ekologiczny.
- O czym marzą zwierzęta?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- zapoznanie ze zjawiskami pogodowymi charakterystycznymi dla przedwiośnia;
- zapoznanie ze sposobami przewidywania pogody;
- zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie;
- prowadzenie obserwacji pogody;
- prowadzenie kalendarza pogody;
- zapoznanie z oznakami wiosny;
- zapoznanie z pracami wykonywanymi wiosną w polu i ogrodzie;
- zapoznanie z budową kwiatu tulipana;
- odkrywanie liter: f, F; g, G; ł, Ł; w, W — małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
- zapoznanie z produkcją i wypiekiem chleba, produkcją sera białego;
- zapoznanie z produkcją wełny, papieru;
- zapoznanie ze sposobami wykorzystania gliny;
- zapoznanie ze sposobami życia zgodnie z ekologią;
- zapoznanie z rolą jaką pełnią w życiu człowieka słońce, woda, czyste powietrze, las;
- zapoznanie ze środowiskami życia zwierząt;
- zapoznanie z rolą zwierząt w życiu człowieka;
- zapoznanie charakterystycznymi cechami żywiołu wody, ziemi, powietrza i ognia — oraz z rolą jaką pełnią w życiu człowieka;
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej podczas tygodnia ekologicznego.
Luty 2023
Opracowała: Ewa Orszulak
Tematyka kompleksowa
- Kim będę gdy dorosnę? (cd.)
- Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?
- Gdzie puka sztuka?
- Co łączy kurę i dinozaura?
- Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi;
- zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
- określanie swoich zainteresowań;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
- wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku;
- nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
- samodzielne układanie opowiadań;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych;
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- odkrywanie liter: c, C; p, P; r, R; n, N; małej i wielkiej, drukowej i pisanej;
- rozpoznawanie cyfr i liczb 0-10;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- zapoznanie ze znakami matematycznymi „+”, „–”:
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami;
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
- tworzenie książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela;
- ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny
- poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej historii np. Zamku Królewskiego w Warszawie;
- usystematyzowanie dziecięcej wiedzy o dinozaurach, porównanie dinozaurów do innych zwierząt.
Wiersze i piosenki
„Za górami, za lasami”
sł. Wanda Chotomska
Za górami, za lasami
było miasto z mieszkańcami:
zdun tam piekł torciki z kafli,
piekarz stawiał piece z wafli,
szklarz diamentem łowił ryby,
rybak siecią wprawiał szyby,
górnik prał bieliznę w pralni,
praczka poszła do kopalni,
kowal dmuchał w młot zajadle,
trębacz zamilkł przy kowadle,
fryzjer brzytwą mieszał sosy,
kucharz łyżką ścinał włosy,
nauczyciel siedział w kasie,
kasjer uczył dzieci w klasie,
krawiec igłą kosił łąkę,
rolnik kosą szył jesionkę,
stolarz chorych badał heblem,
lekarz trąbką robił meble,
lodziarz w szkole zmiatał schody,
woźny miotłą kręcił lody,
blacharz z blachy robił buty,
a szewc łatał dach zepsuty…
Rzeźnik wiersz ten deklamował,
pokiełbasił wszystkie słowa.
Stron 1 z 4
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następne
- Ostatnie »