
Grupa VI „Misie”
Wychowawcy
Katarzyna Kaczmarska
mgr Anna Eysmont
Woźna
Anna Wygrabek
Maj 2022 r.
Opracowała: Katarzyna Kaczmarska
Tematyka kompleksowa
- Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
- Czyim domem jest łąka?
- Jak daleko pada jabłko od jabłoni?
- Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę podczas zajęć i zabaw swobodnych .
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. układanie koralików, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- rozumienie znaczenia higieny osobistej;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- poznanie pokrewieństwa między członkami rodziny;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wizyta u lekarza, w ogrodzie, w parku na ulicy.
- Wyjaśnienie różnic między łąka a parkiem:
Językowa aktywność dziecka
- Nazwanie członków rodziny:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych i spójnych wypowiedzi na dowolny temat;
- układanie liter według wzoru;
- interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych.
Artystyczna aktywność dziecka
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem);
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska; technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
- posługiwanie się zabawkami na baterie, określanie źródła ich zasilania.
Poznawcza aktywność dziecka
- poznanie stopnia pokrewieństwa członków rodziny:
- przypomnienie polskich symboli narodowych, legend:
- zapoznanie z ziołami i ich znaczeniem i zagrożeniem;
- zapoznanie z ośmioma cudami świata;
- przypomnienie praw dziecka;
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- utrwalenie nazw kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków;
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny;
- nazywanie źródeł dźwięków.
Przygotowano na podstawie programu Supersmyki MAC Edukacja
Kwiecień 2022 r.
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Kto obroni słonia?
- Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisanki?
- Jak być eko?
- Kto wymyślił naszą flagę?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- posługiwanie się kompletem sztućców podczas spożywania posiłków
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
Językowa aktywność dziecka:
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów itp.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
- słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach)
Artystyczna aktywność dziecka:
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- wymienianie i określanie elementów składających się na zdrowy tryb życia
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- czynny udział w dekorowaniu Sali
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
Językowa aktywność dziecka:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
- samodzielne układanie opowiadań
- posługiwanie się poprawną mową
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
Artystyczna aktywność dziecka:
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna) wybranych świąt (np. Dzień Matki)
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem)
- tworzenie roztworów barw o różnym stężeniu, szeregowanie ich według natężenia barwy
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych, ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
Poznawcza aktywność dziecka:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >
- poznawanie nominałów wybranych monet i banknotów – używanie ich papierowych sylwet w zabawie
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Przygotowano na podstawie programu Supersmyki MAC Edukacja
Piosenki i wierszyki
Wierszyk
Mówi zając do baranka,
jaka piękna ta pisanka,
wtem z jajeczka wyszła kurka,
nastroszyła swoje piórka,
teraz biega, głośno krzyczy,
że wesołych świąt życzy!
Hymn
„Mazurek Dąbrowskiego”
Słowa: Józef Wybicki, 1797 r.
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany
— Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Ćwiczenia logopedyczne
Od kwietnia ćwiczenia logopedyczne znajdują się w zakładce „Kącik logopedyczny”