Grupa VI „Misie”

Wychowawcy

Katarzyna Kaczmarska
mgr Anna Eysmont

Asystentka
Anna Wygrabek


Luty 2022 r.

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. Kim będę gdy dorosnę?
  2. Czy Kot w butach był na weselu Kopciuszka?
  3. Gdzie puka sztuka?
  4. Co łączy kurę i dinozaura?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć

 

Językowa aktywność dziecka

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)

 

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy

 

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
  • zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
  • czynny udział w dekorowaniu sali
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku
  • określanie swoich zainteresowań
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
  • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
  • inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
  • unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania
  • wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
  • współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
  • wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku
  • nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
  • planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
  • zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie
  • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji

 

Językowa aktywność dziecka

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
  • samodzielne układanie opowiadań
  • posługiwanie się poprawną mową
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
  • próby samodzielnego czytania
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • rozpoznawanie liter pisanych
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
  • wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
  • rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

 

Artystyczna aktywność dziecka

  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
  • tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
  • wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
  • wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
  • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
  • wymienienie nazwisk znanych artystów
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
  • poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, np. cukru, papieru, chleba z wykorzystaniem literatury, filmu
  • poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja

Poznawcza aktywność dziecka

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
  • indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
  • słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania

 

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020




Ćwiczenia logopedyczne

Opracowała: Elżbieta Niemaszyk

Zabawa logopedyczna dla dzieci, które nie mówią „r”
  • Wymawianie na przemian „a” — „o” lub „e” — „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi — zabawa w naśladowanie „syreny policyjnej”
  • Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i” — zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u” , wymawianie ich na przemian — zabawa w naśladowanie „karetki”
  • Cmokanie — dziecko udaje, że stara się rozdzielić sklejone wargi
  • Gwizdanie
  • Zabawa w rybi pyszczek — gwałtowne otwieranie i zamykanie buzi jak rybka
  • Nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych
  • Nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza- zabawa w dziurawy balonik
  • Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach
  • Wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek) — jak zajączek
  • Dmuchać na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, piłeczkę pingpongową...
  • Cmokanie (powstający szmer przypomina pocałunek)

Stron 1 z 7

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...