Grupa V „Motylki”

Wychowawcy
mgr Anna Bis
mgr Anna Eysmont

Woźna
Anna Zasłonka

Listopad 2023

  

Opracowała: Anna Bis

Tematyka kompleksowa

  1. Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
  2. Co powinien wiedzieć każdy Polak?
  3. Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
  4. W świecie praw dziecka.
  5. Gdzie można spotkać Małą i Wielką Niedźwiedzicę?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); nabywanie płynności ruchów rąk;
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki), poznawanie różnych technik plastycznych;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską; rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
  • rozpoznawanie liter: t, T, i, I, d, D, k, K, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych i rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10; zapoznanie z zapisem cyfrowym liczb, porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, > ;
  • podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy;
  • wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom; próby tworzenia drzewa genealogicznego swojej rodziny;
  • nazywanie największych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski;
  • poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski, poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika;
  • wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski; wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów;
  • znajomość własnych praw i obowiązków, umiejętność określania emocji, rozumienie słowa „tolerancja”;
  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz;
  • poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Marsa, słuchanie ciekawostek na ich temat; poznawanie informacji na temat Ziemi i wszechświata;
  • dzielenie się wiadomościami na temat kosmosu: lotów kosmicznych, planet, gwiazdozbiorów.

Piosenki i wiersze

„Panie listopadzie”

I co pan narobił,
panie Listopadzie?
Z drzew strąciłeś liście
I w parku i w sadzie.

Już się na gałęziach
jabłuszka nie chwieją.
Zacinają deszcze,
wiatry chłodne wieją.

Uschnięte łodygi
zostały w ogrodach.
Czy ci nie żal kwiatów?
Czy ci ich nie szkoda?

Wysłuchał Listopad,
uśmiechnął się grzecznie.
— Trudno, przecież lato
nie może trwać wiecznie.

Każda pora roku
ma swoje zwyczaje.
Zimą śnieżek pada.
Wiosną śnieżek taje.

Lato jest zielone.
A gdy trawa zżęta,
dodasz jesień — i już
cały masz kalendarz.


Wrzesień 2023

  

Opracowała: Anna Bis

Tematyka kompleksowa

  1. Co słychać w przedszkolu?
  2. Jak być super bezpiecznym?
  3. Jakie są moje super moce?
  4. Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań,
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem); określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków; porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki- niski, długi- krótki, cichy- głośny;
  • poznawanie różnych technik plastycznych;
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • podawanie numerów telefonów alarmowych do służb ratowniczych;
  • poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich.
  • rozumienie roli zmysłów w życiu człowieka;
  • wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste; poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych i niejadalnych.
  • nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji,
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie ; liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.

Piosenki i wiersze

„Dni tygodnia”

Jestem sobie tata Tydzień,
i siedmioro dzieci mam.
Wszystkie kocham bardzo mocno
i je dziś przedstawię wam.

Pierwszy syn to Poniedziałek,
ma blond włosy i przedziałek.
Drugi Wtorek trzyma worek
i wesoły ma humorek.

Trzecia Środa czyta książki
I we włosach nosi wstążki.
Czwarty Czwartek lubi jeść,
zjadł parówek kiedyś sześć.

Piąty syn to Piątek,
lubi łowić ryby,
Jest bardzo cierpliwy,
chodzi też na grzyby.

A Sobota, szóste dziecko,
ciągle jest zajęta. Sprząta, pierze i gotuje
o wszystkich pamięta.
Siódmym dzieckiem jest Niedziela,
wszyscy ją kochają. Razem psocą,
łobuzują I odpoczywają (…)

 


Stron 3 z 3

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...