Grupa V „Motylki”

Wychowawcy
mgr Anna Bis
mgr Anna Eysmont

Woźna
Anna Zasłonka

Styczeń 2024

  

Opracowała: Anna Bis

Tematyka kompleksowa

  1. Czy można cofnąć czas?
  2. Poznajemy Misia Uszatka
  3. Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
  4. Kto to taki: mama mamy, tata taty?
  5. W karnawale

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu; rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej; improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • nabywanie płynności ruchów rąk, nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości; szanowanie potrzeb innych;
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);własnego zachowania a także zachowania innych względem nas;
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; próby samodzielnego czytania;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka,  wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską; rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
  • poznawanie liter: U, u, J, j, Y, y, czytanie krótkich tekstów; rozpoznawanie liter pisanych.
  • podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt.
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, dynamice;
  • rozwijanie myślenia logicznego: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy; nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia; wskazywanie pełnych godzin na zegarze;
  • odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
  • mierzenie czasu trwania różnych czynności, np. stoperem, porównywanie czasu trwania różnych czynności, stosowanie określeń: dłużej, krócej;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych; posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • Zapoznanie z cyframi 8,9, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
  • Rozwijanie wiedzy ogólnej na temat zwierząt leśnych, ich potrzeb i zwyczajów, rozpoznawanie i nazywanie ptaków.
  • Zapoznanie z tradycjami karnawałowymi, oraz dawnymi grami i zabawami babć i dziadków.
  • Wzmacnianie więzi emocjonalnej z babcią i dziadkiem ; doskonalenie umiejętności artystycznych.

Piosenki i wiersze

„Gimnastyka dni tygodnia”

Gimnastyka — dobra sprawa,
co dzień wszystkim radość sprawia.
Gdy niedziela się zaczyna,
Trening tydzień rozpoczyna.

W poniedziałek dwa podskoki,
Wtorek lubi kroki w boki.
Środa kręci dwa kółeczka,
No a w czwartek jaskółeczka.

W piątek szybko dwa przysiady,
A sobota robi ślady.
I tak to przez tydzień cały,
Dni tygodnia wciąż szalały.

Grudzień 2023

  

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. Co cieszy Mikołaja?
  2. Jakie sporty uprawia Pani Zima?
  3. O czym w święta każdy z nas pamięta?
  4. Który żywioł jest najważniejszy?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań.

Językowa aktywność dziecka

  • podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej  muzyki;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy .

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
  • uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem;
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
  • sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości; 
  • nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
  • poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej.

Językowa aktywność dziecka

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.

Poznawcza aktywność dziecka

  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • rysowanie z wyobraźni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • budowanie szeregów złożonych z wielu elementów;
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
  • słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów;
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
  • wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali).

Przygotowano na podstawie Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020


Stron 2 z 3

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...