Grupa V „Motylki”
Wychowawcy
mgr Anna Bis
mgr Anna Eysmont
Woźna
Anna Zasłonka
Listopad 2023
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
- Co powinien wiedzieć każdy Polak?
- Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
- W świecie praw dziecka.
- Gdzie można spotkać Małą i Wielką Niedźwiedzicę?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców); nabywanie płynności ruchów rąk;
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki), poznawanie różnych technik plastycznych;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską; rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter: t, T, i, I, d, D, k, K, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych i rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10; zapoznanie z zapisem cyfrowym liczb, porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, > ;
- podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy;
- wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom; próby tworzenia drzewa genealogicznego swojej rodziny;
- nazywanie największych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski;
- poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski, poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika;
- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski; wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów;
- znajomość własnych praw i obowiązków, umiejętność określania emocji, rozumienie słowa „tolerancja”;
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz;
- poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Marsa, słuchanie ciekawostek na ich temat; poznawanie informacji na temat Ziemi i wszechświata;
- dzielenie się wiadomościami na temat kosmosu: lotów kosmicznych, planet, gwiazdozbiorów.
Piosenki i wiersze
„Panie listopadzie”
I co pan narobił,
panie Listopadzie?
Z drzew strąciłeś liście
I w parku i w sadzie.
Już się na gałęziach
jabłuszka nie chwieją.
Zacinają deszcze,
wiatry chłodne wieją.
Uschnięte łodygi
zostały w ogrodach.
Czy ci nie żal kwiatów?
Czy ci ich nie szkoda?
Wysłuchał Listopad,
uśmiechnął się grzecznie.
— Trudno, przecież lato
nie może trwać wiecznie.
Każda pora roku
ma swoje zwyczaje.
Zimą śnieżek pada.
Wiosną śnieżek taje.
Lato jest zielone.
A gdy trawa zżęta,
dodasz jesień — i już
cały masz kalendarz.
Wrzesień 2023
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Co słychać w przedszkolu?
- Jak być super bezpiecznym?
- Jakie są moje super moce?
- Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań,
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem); określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków; porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki- niski, długi- krótki, cichy- głośny;
- poznawanie różnych technik plastycznych;
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- podawanie numerów telefonów alarmowych do służb ratowniczych;
- poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich.
- rozumienie roli zmysłów w życiu człowieka;
- wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste; poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych i niejadalnych.
- nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji,
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie ; liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
Piosenki i wiersze
„Dni tygodnia”
Jestem sobie tata Tydzień,
i siedmioro dzieci mam.
Wszystkie kocham bardzo mocno
i je dziś przedstawię wam.
Pierwszy syn to Poniedziałek,
ma blond włosy i przedziałek.
Drugi Wtorek trzyma worek
i wesoły ma humorek.
Trzecia Środa czyta książki
I we włosach nosi wstążki.
Czwarty Czwartek lubi jeść,
zjadł parówek kiedyś sześć.
Piąty syn to Piątek,
lubi łowić ryby,
Jest bardzo cierpliwy,
chodzi też na grzyby.
A Sobota, szóste dziecko,
ciągle jest zajęta. Sprząta, pierze i gotuje
o wszystkich pamięta.
Siódmym dzieckiem jest Niedziela,
wszyscy ją kochają. Razem psocą,
łobuzują I odpoczywają (…)
Stron 3 z 3