
Grupa V „Rybki”
Wychowawcy
mgr Alina Kowalczyk
mgr Ewa Orszulak
Woźna
Małgorzata Ciszewska
Listopad 2022
Opracowała: Ewa Orszulak
Tematyka kompleksowa
- Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
- Co powinien wiedzieć każdy Polak?
- Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
- Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?
- Co cieszy Mikołaja?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- odkrywanie liter: t, T; i,I; d, D, k, K; e, E; małej i wielkiej, drukowej i pisanej.
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- rozpoznawanie cyfr i liczb: 5; 0; 6; 7;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, Internetu;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.
- nazywanie największych rzek — Wisły i Odry, morza — Bałtyku, gór — Tatr — oraz większych miast Polski.
- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski;
- poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej historii np. Zamku Królewskiego w Warszawie.
- poznawanie modelu kuli ziemskiej — globusa:
- wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz;
- poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Marsa, słuchanie ciekawostek na ich temat.
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata;
- dzielenie się wiadomościami na temat kosmosu: lotów kosmicznych, planet, gwiazdozbiorów.
„Katechizm polskiego dziecka”
sł. W. Bełza
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czem ta ziemia?
— Mą ojczyzną.
— Czem zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
Październik 2022
Opracowała: Alina Kowalczyk
Tematyka kompleksowa
- Jak jesienią dbać o zdrowie?
- Kto może być nauczycielem?
- W co się bawi z nami jesienny wiatr?
- Jakie plany na jesień mają zwierzęta?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- zapoznanie z zasadami dbania o zdrowie;
- zapoznanie z narzędziami pracy lekarza;
- utrwalenie piramidy żywienia;
- zapoznanie z pracą nauczyciela;
- zapoznanie z rolą wiatru w życiu roślin i zwierząt;
- zapoznanie z powstawaniem energii z wiatru i sposobami oszczędzania energii;
- podkreślenie znaczenia ruchu dla zdrowia;
- zapoznanie ze sposobami adaptacji zwierząt do zmieniających się pór roku;
- zapoznanie z ptakami, które odlatują, przylatują i które pozostają w Polsce na zimę;
- wprowadzenie litery a, A — zapoznanie z pisownią;
- wprowadzenie litery l, L — zapoznanie z pisownią;
- wprowadzenie litery o, O — zapoznanie z pisownią;
- wprowadzenie litery m, M — zapoznanie z pisownią;
- wprowadzenie cyfry 1 — zapoznanie z pisownią;
- wprowadzenie cyfry 2 — zapoznanie z pisownią;
- wprowadzenie cyfry 3 — zapoznanie z pisownią;
- wprowadzenie cyfry 4 — zapoznanie z pisownią;
- zapoznanie z figurą geometryczną kwadratem;
- zapoznanie z pojęciem „para”.
Stron 2 z 3
- Poprzednie
- 1
- 2
- 3
- Następne