
Grupa IV „Motylki”
Wychowawcy
mgr Anna Bis
mgr Anna Eysmont
Nauczyciel wspomagający
Zofia Wojtkowska
Woźna
Anna Zasłonka
Styczeń 2023
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Mijają dni, miesiące, lata
- Zima i zwierzęta.
- Babcia i dziadek.
- Projekt — zabawki.
- Baśnie, bajki, bajeczki.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami Bożego Narodzenia przejmowanych od pokoleń,
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich,
- tworzenie słów: rozpoczynających się, kończących się daną głoską i mających ją w środku
- różnicowanie samogłosek i spółgłosek, wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie. rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej,
- odróżnianie druku od pisma, wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych,
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
- poznawanie kalendarza, jego roli w określaniu miesięcy i dni tygodnia
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, słuchanie muzyki o różnym charakterze,
- śpiewanie tekstów rymowanek na własne melodie, improwizowanie piosenek ruchem,
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych, pomaganie zwierzętom w przetrwaniu zimy – dokarmianie, ptaków w karmnikach,
- poznawanie przedstawicieli ptaków zimujących w Polsce, podawanie ich cech,
- określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym,
- poznawanie ludzi różnych ras; poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa,
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech,
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt;
- podawanie ich podstawowych cech, określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny
- przedstawianie przygotowanego programu artystycznego dla dziadków z okazji ich świąt; wykonywanie upominków; wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi,
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innej cechy.
Piosenki i wiersze
„Styczeń”
Nowy Rok zawitał wreszcie
stary sobie poszedł.
Co tam rośnie w mrozach stycznia?
Dzień rośnie po trosze!
Wróbelkowi serce rośnie,
że wiosny doczeka,
chociaż jeszcze droga do niej
mroźna i daleka.
Rosną w styczniu zaspy śniegu,
że wóz w nich ugrzęźnie
a na szybach rosną srebrne
liście i gałęzie.
Więc na inne pory roku,
nie patrzy zazdrośnie
mroźny styczeń: bo w nim także
mnóstwo rzeczy rośnie!
Grudzień 2022
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Jak wyglądał świat przed milionami lat?
- W oczekiwaniu na Mikołaja.
- Idzie zima ze śniegiem.
- Idą Święta.
- Projekt — prezenty.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- Poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.
- Poznawanie różnych źródeł energii (węgiel, ropa naftowa, energia słoneczna, siła wiatru, siła wody), form ich wykorzystania.
- Wsłuchiwanie się i określanie rodzaju dźwięków, ich natężenia, odległości, kierunku.
- Tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez uczestniczenie w zabawach ruchowych
- Wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami.
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych, odróżnianie druku od pisma.
- Wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
- Dostrzeganie zmian zachodzących z przyrodzie zimą i nazywanie ich.
- Poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza.
- Nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- Stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
- Poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).
- Akompaniowanie do piosenek na instrumentach lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra).
- Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami Bożego Narodzenia.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej, stosowanie określeń: nad, pod, obok, na, przed, za
- Rozwijanie umiejętności odtwarzania wzoru.
- Kształtowanie umiejętności liczenia i przeliczania w zakresie 7.
- Rozwijanie umiejętności rachunkowych, klasyfikowania przedmiotów i dokonywania pomiarów.
Piosenki i wiersze
„Na złotym dywanie”
sł. D. Gellner
Choinko, choinko,
świąteczną masz minkę!
Łańcuszek wpleciony
w zieloną czuprynkę!
Stanęłaś w pokoju
na złotym dywanie
i cień twój iglasty
zatańczył na ścianie.
Usiądę przy tobie!
I podam ci rękę.
To nic,
że masz trochę
kłującą sukienkę!
Stron 2 z 4