
Grupa IV „Motylki”
Wychowawcy
mgr Anna Bis
mgr Anna Eysmont
Nauczyciel wspomagający
Zofia Wojtkowska
Woźna
Anna Zasłonka
Listopad 2022
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Moja rodzina
- Mój dom
- Moje prawa i obowiązki
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo
- Jak wyglądał świat przed milionami lat
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- wzbogacanie wiedzy o rodzinie
- rozumienie znaczenia pracy zawodowej rodziców
- przybliżanie dzieciom efektu odbicia i symetrii
- zachęcenie do aktywnego spędzania czasu wolnego
- poznawanie zawodu architekta, murarza
- kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt domowych, budzenie wrażliwości na ich potrzeby
- rozumienie konieczności zachowania rezerwy wobec nieznanych zwierząt
- wzbogacenie słownictwa dzieci o nazwy pomieszczeń, występujących w nim sprzętów i przedmiotów oraz wykonywanych czynności
- kształtowanie właściwych zachowań społecznych
- zapoznanie się z dokumentem określającym prawa dziecka
- dowiadywanie się na temat posiadania przez dzieci i dorosłych nie tylko praw, ale i obowiązków
- zachęcenie do rzetelnego wypełniania swoich obowiązków
- utrwalanie nazw figur geometrycznych
- wzbogacanie doświadczeń plastycznych
- dostrzeganie konsekwencji niewłaściwego ubierania się do warunków pogodowych
- wspomaganie rozwoju kompetencji społecznych – uwrażliwienie na potrzeby chorych
- poznawanie przedmiotów służących do utrzymywania czystości, opisywanie ich zastosowania
- poznawanie czynników warunkujących zdrowie
- przyzwyczajanie do systematycznego dbania o czystość ciała
- poznawanie czynników warunkujących zdrowie: ruch, dieta, higiena
- rozumie niebezpieczeństwa związanego z zabawą lekami
- wzbogacanie wiedzy na temat czasów prehistorycznych
Piosenki i wiersze
„Deszczowe podróże”
sł. D. Gellner
Wszystkie kalosze,
Te małe i duże,
Wszystkie kalosze
Kochają podróże.
Przechadzki po błocie,
Spacerki, wycieczki
Gdy z nieba spadają,
Deszczowe piłeczki.
Gdy mokre są dachy,
I w rynnie coś dzwoni,
A każda kropelka,
Jak srebrny pomponik
Te wszystkie kalosze,
te małe i duże
ruszają przed siebie
w deszczowe podróże.
Październik 2022
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Idzie jesień… przez ogród i sad
- Idzie jesień… do zwierząt
- Co z czego otrzymujemy
- Idzie jesień… z deszczem
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Przyroda
Przyroda jesienią
- poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach
- rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku
- wykorzystanie owoców drzew we wszystkich możliwych formach działalności, w tym działalności technicznej
- poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
- wyjaśnianie znaczenia terminu owoce egzotyczne; podawanie ich przedstawicieli
- rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części
- rozpoznawanie i nazywanie mniej popularnych warzyw, np.: patison, bakłażan, kabaczek
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
- zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy).
- poznawanie sposobów przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy
- zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zwiększenie masy ciała
- rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
- wyszukiwanie takich samych symboli graficznych – figur, liter, cyfr.
Spostrzeganie słuchowe
- odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie)
- rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
- wyodrębnianie zdań z wypowiedzi, rozdzielanie ich na słowa
- określanie w zdaniu kolejności słów, ich liczby
- wyodrębnianie sylab w słowach; określanie ich kolejności i liczby
- wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
- wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania
- porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.
Myślenie (przyczynowo-skutkowe)
- układanie historyjki obrazkowej (4 obrazki) według kolejności zdarzeń.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
- wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
- tworzenie zdań z określoną liczbą słów.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- rysowanie po śladzie
- prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne).
Kącik książki
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat
- wzbogacanie kącika książki w nowe, zróżnicowane pozycje.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby.
- ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami (przygotowanie do programowania).
Liczenie
- odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego
Dodawanie i odejmowanie
- kojarzenie dodawania z przybywania elementów, a odejmowania – z ich ubywaniem.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- ilustracyjnych
- tanecznych
- przy akompaniamencie instrumentu
- opowieściach ruchowych
- z wykorzystaniem niekonwencjonalnych pomocy, np.: gazet, wstążek itp.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Miejscowość, region
Praca dorosłych
- określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym
- nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał
- poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej.
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- poznawanie etapów produkcji (np. papieru, chleba, cukru itp.) z wykorzystaniem filmu, Internetu.
Wokół przedszkola. Program wychowania przedszkolnego oparty na warstwowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego, Grupa MAC S.A. 2018
Piosenki i wiersze
„Jesienny pociąg”
sł. Dorota Gellner
Stoi pociąg na peronie —
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie —
dokąd z nimi jechać będzie?
Rusza pociąg sapiąc głośno.
Już w przedziałach grzyby rosną,
a na półce, wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.
Pędzi pociąg lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.
O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone
Stron 2 z 3
- Poprzednie
- 1
- 2
- 3
- Następne