Grupa II „Jeżyki”

Wychowawcy
mgr Monika Śmigrodzka
mgr Krystyna Olszewska

Pomoc nauczyciela
Krystyna Niedziałek

Woźna
Izabela Kania

Październik 2021 r.

Tematyka kompleksowa

  1. Jesień w sadzie.
  2. Jesień w ogrodzie.
  3. O sobie samym
  4. Moje zmysły.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • rozróżnianie i nazywanie wybranych warzyw i drzew owocowych (rosnących w Polsce i za granicą): rozpoznawanie za pomocą zmysłu wzroku, dotyku, smaku;
  • poznanie roli zmysłów w życiu człowieka;
  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
  • rozwijanie zmysłu dotyku
  • rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji.
  • określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć;
  • poznawanie swojego ciała poprzez zabawy;
  • porównywanie liczebności zbiorów i stosowanie określeń: jest mniej, jest więcej, przeliczanie w zakresie dostępnym dla dzieci ;
  • doskonalenie orientacji przestrzennej poprzez stosowanie pojęć: nad, pod, przed, za itp.;
  • utrwalenie nazw kolorów;
  • wykonywanie ćwiczeń przygotowujących do kodowania
  • dzielenie rytmicznie poznanych słów na sylaby;
  • odpowiadanie na pytania dotyczące opowiadania;
  • rozwijanie mowy i myślenia poprzez wypowiadanie prostych zdań;
  • doskonalenie umiejętności rysowania po śladzie;
  • kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i doskonalenie sprawności manualnej;
  • przygotowa­nie do czytania —  rozpoznawanie swojego imienia ułożonego z liter drukowanych;
  • budzenie ciekawości dzieci otaczającym je światem przyrody oraz tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających odkrywanie związków: Ja — świat przyrody;
  • rozwijanie zdolności plastycznych i wyobraźni twórczej dziecka;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: muzyczno-ruchowych, opowieści ruchowej, zabaw z chustą animacyjną;
  • kształtowanie poczucia rytmu;
  • zwrócenie uwagi na samodzielne ubieranie się i rozbieranie;        
  • zapoznanie z zasadami bezpiecznej zabawy w ogrodzie;
  • porządkowanie zabawek po skończonej zabawie.

Wiersz

„Kolczasty Jeżyk”
sł. Dorota Gellner

To jest jeżyk. Mały jeżyk.
Jeżyk z kolców ma kołnierzyk.
Z kolców płaszczyk z kolców szalik.
Tylko nosek jak koralik.
Patrzcie!
Jeżyk wlazł pod krzaczek i kolczasty zdjął plecaczek.
A z plecaczka „raz, dwa, trzy”,
wyjął trzy kolczaste sny.

Skacze wiewiórka
z drzewka na drzewko,
skacze tu i tam.
My ją widzimy,
bardzo prosimy:
— Daj nam orzeszka, daj!

Wrzesień 2021 r.

Tematyka kompleksowa

  1. Nasza sala.
  2. W przedszkolu.
  3. Droga do przedszkola.
  4. To już jesień.
  5. Zwierzęta jesienią.

Założenia dydaktyczno–wychowawcze

  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych: orientacyjno-porządkowych, muzyczno-ruchowych,  opowieści ruchowej, z chustą animacyjną.
  • Zapoznanie z zasadami bezpiecznej zabawy w ogrodzie.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach na świeżym powietrzu.          
  • Znajomość kącików zainteresowań znajdujących się w sali.
  • Poznanie zasad korzystania z zabawek znajdujących się w kącikach.
  • Utrwalanie znajomości własnego imienia i nazwiska.
  • Zwrócenie uwagi na samodzielne ubieranie się i rozbieranie.
  • Rozpoznawanie i nazywanie znaczka rozpoznawczego, rozpoznanie go w sali, szatni i w łazience.  
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych części ciała.
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące opowiadania.
  • Doskonalenie orientacji przestrzennej poprzez stosowanie pojęć: nap, pod, przed, za itp.
  • Doskonalenie umiejętności ozdabiania rysunku według wzoru ,
  • Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji.
  • Porządkowanie zabawek po skończonej zabawie.
  • Wykonywanie ćwiczeń przygotowujących do kodowania.
  • Naśladowanie dźwięków wydawanych przez wybrane pojazdy.
  • Rozpoznawanie zabawek za pomocą zmysłu dotyku.
  • Dostrzeganie i kontynuowanie rytmów (np. czerwone koła i zielone koła).
  • Rozpoznawanie i nazywanie kolorów: czerwony, niebieski, żółty, zielony.
  • Uczestniczenie w zabawach zręcznościowych na świeżym powietrzu.
  • Nazywanie wybranych drzew spotykanych w parku lub w lesie.
  • Wskazywanie kolejności zdarzeń na rysunku(  co zdarzyło się wcześniej a co później).
  • Reagowanie na zmiany tempa utworu, śpiewanie piosenek, określanie tempa utworu muzycznego- szybkie/wolne.
  • Tworzenie kompozycji z odbitych, pomalowanych liści.
  • Porównywanie liczebności zbiorów; określanie, których elementów jest więcej, a których mniej.
  • Rozwijanie sprawności manualnej poprzez: lepienie figurek z plasteliny, wydzieranie z papieru,  malowanie oraz rysowanie w konturze.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt leśnych.
  • Naśladowanie ruchów i głosów wybranych zwierząt.
  • Dzielenie rytmicznie (na sylaby) imion dzieci, oznak jesieni oraz nazw wybranych zwierząt leśnych.
  • Doskonalenie umiejętności rysowania po śladzie.
  • Rozwijanie mowy i myślenia poprzez wypowiadanie prostych zdań, mówienie zdań na jednym wydechu oraz liczenie w zakresie czterech.

Wiersz

„Znaczek”

Wie dokładnie przedszkolaczek
jak wygląda jego znaczek.

Przyczepiony barwny znaczek
ma do szafki przedszkolaczek.

O porządek każdy dba,
wie, co w swojej szafce ma.


Rymowanki

  1. Każdy pewnie o tym wie:
    Stolik z krzesłem lubią się.
    My ich tajemnicę znamy,
    Krzesło zawsze przysuwamy.

  2. Gdy czerwone światło świeci, 
    nie przechodzą dorośli, ani dzieci.
    Gdy zielone światło świeci,
    przechodzą dorośli i dzieci.

Rytmika

Dzień dobry,

Wysyłam piosenki, które śpiewamy teraz na zajęciach. Dzieci już bardzo dużo potrafią. Niektóre z podanych piosenek, o tematyce jesiennej, pojawiły się na ostatnich zajęciach. Życzę miłego domowego muzykowania i serdecznie pozdrawiam.

Katarzyna Jakóbczak–Drążek, nauczycielka rytmiki

Budzik woła mnie
https://youtu.be/ATBE-3Oz7ek

Budzik rano woła mnie — dzyń, dzyń, dzyń, nowy dzień
Niecierpliwie tupie but, ruszać czas tup tup.
Do przedszkola spiesz się, spiesz — hau, hau, hau, prosi pies.
Kotek mruczy — ja bym chciał z tobą iść miau, miau.

Ref. Bo w przedszkolu czeka nasza Pani,
Już od progu z uśmiechem nas wita,
Z nami śpiewa i z nami się bawi,
I o wszystko ją można zapytać.

Jestem sobie przedszkolaczek
https://youtu.be/GcSA-vJc5jc

Jestem sobie przedszkolaczek,
Nie grymaszę i nie płaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam.

Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.

Mamy klocki, kredki, farby,
To są nasze wspólne skarby,
Bardzo dobrze tutaj nam,
Ram tam tam, ram tam tam.

Kolorowe listki
https://youtu.be/--P8F6fK2bg

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.

Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.

W swej rudej sukience.mp3 - Piosenki jesienne - PIOSENKI - bialy_asia - Chomikuj.pl

(Nie znalazłam wersji w wolniejszym tempie, także po nauczeniu się melodii, lepiej śpiewać bez akompaniamentu, wolniej)

W swej rudej sukience
skacze po sosence,
hop skik, hop skik,
skacze po sosence.

A najbardziej rada
gdy orzechy zjada,
hop skik, hop skik,
gdy orzechy zjada.

Na zimowe czasy
gromadzi zapasy,
hop skik, hop skik,
gromadzi zapasy.

Szyszki i żołędzie,
bo w zimie głód będzie —
oj, źle, oj, źle
bo w zimie głód będzie.

Ktoś ty, ktoś ty, powiedz,
„Jestem wiewióreczka”
hop skik, hop skik,
skończona bajeczka.

Stron 7 z 7

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...