Grupa I „Rybki”

Wychowawcy
mgr Ewa Orszulak
mgr Agnieszka Borys

Nauczyciel współorganizujący kształcenie
Zofia Wojtkowska

Pomoc nauczyciela
Krystyna Niedziałek
Nataliia Lymarenko

Woźna
Małgorzata Ciszewska

Październik 2023

Opracowała: Ewa Orszulak

Tematyka kompleksowa

  1. Kolory Pani Jesieni.

  2. W jesiennym ogrodzie.

  3. Apetyt na zdrowie.

  4. Jesienna muzyka.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów  w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych;
  • rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych;
  • wdrażanie do uczestnictwa w organizowanych zabawach i zajęciach ruchowych;
  • kształtowanie umiejętności dbania o porządek w codziennych sytuacjach;
  • kształtowanie umiejętności samoobsługowych.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • poznawanie różnych stanów emocjonalnych;
  • wdrażanie do skupiania uwagi na osobie mówiącej;
  • określanie własnych upodobań: „lubię”, „nie lubię”;
  • wdrażanie do właściwej reakcji na bodźce zewnętrzne, związane ze zmianą otoczenia.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy;
  • kształtowanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych w konkretnych sytuacjach;
  • wdrażanie do przestrzegania zasad zgodnej zabawy;
  • kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku;
  • wyrabianie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i odpowiednie reagowanie na nie.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej;
  • kształtowanie umiejętności ruchowego reagowania na dźwięki muzyczne;
  • kształtowanie świadomości własnego ciała;
  • kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie trzech;:
  • rozwijanie umiejętności rozmowy na bliskie dzieciom tematy;
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. kredka, malowanie, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
  • rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych;
  • wdrażanie do obserwowania najbliższego otoczenia i zmian zachodzących w przyrodzie.

Przygotowano na podstawie programu Dzieciaki w akcji — Nowa Era


Materiały do nauki

„Jestem zuch”

Jestem zuch! Jestem zuch!
Tu mam głowę, a tu brzuch!
Klaszczę w ręce: ram tam tam!
I dzień dobry mówię wam!

Jestem zuch! Jestem zuch!
Tu mam nosek, a tu brzuch!
Klaszczę w ręce: ram tam tam!
I dzień dobry mówię wam!


„Kto to taki?”

Kto to? Kto to? Kto to taki?
To wesołe przedszkolaki!
Ty mnie znasz, ja Cię znam,
a na imię mam…


„Zegar robi: cyk, cyk, cyk”

Zegar robi: cyk, cyk, cyk,
Dzwonek robi: dzyń, dzyń, dzyń,
Balon robi: trach, trach, trach,
A nożyczki: ciach, ciach, ciach,
Woda robi: plum, plum, plum,
A my wszyscy: bum!


„Toczył zając wielką dynię”

Przez tropiki, przez pustynię
Toczył zając wielką dynię.
Toczył, toczył dynie w dół,
Pękła dynia mu na pół!
Pestki z niej się wysypały,
Więc je zbierał przez dzień cały.
Raz, dwa, trzy! Ile pestek zbierzesz Ty?


Wrzesień 2023

Opracowała: Ewa Orszulak

Tematyka kompleksowa

  1. Jestem przedszkolakiem.

  2. W przedszkolu jest miło i bezpiecznie.

  3. Lubię bawić się w przedszkolu.

  4. W przedszkolu nie jestem sam.


Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę podczas zajęć i zabaw swobodnych,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia,);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej;
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko;
  • wyjaśnienie zasad obowiązujących w sali, szatni i na podwórku;
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców;
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. rysowanie kredkami, malowanie, wyklejanie;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska; technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków;
  • porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny;
  • nazywanie źródeł dźwięków.

Przygotowano na podstawie programu Dzieciaki w akcji — Nowa Era

 


Materiały do nauki

„Jestem sobie przedszkolaczek”

Jestem sobie przedszkolaczek
nie grymaszę i nie płaczę,
na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy klocki, kredki, farby,
to są nasze wspólne skarby,
bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam.

Kto jest beksą i mazgajem,
ten się do nas nie nadaje,
niechaj w domu siedzi sam,
ram tam tam, ram tam tam.


Zaproszenia do kręgu

Podajmy sobie ręce i zróbmy duże koło,
podajmy sobie ręce i bawmy się wesoło.


Na powitanie

Wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas
jestem ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy.



Stron 4 z 4

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...